Unelmien liikuntapäivä liikutti Nokialla yli 300 eri-ikäistä osallistujaa!

10. toukokuuta vietettiin valtakunnallista liikkumisen juhlapäivää, Unelmien liikuntapäivää. Päivän aikana järjestettiin yhteensä 927 liikunnallista pop up -tapahtumaa ympäri Suomea. Nokialla liikuntapäivään osallistuttiin yli kymmenen tapahtuman voimin liikuntasaleissa, uimahallissa, jäähallissa, Penttilänpuistossa sekä muutamilla kouluilla ja päiväkodeilla. Erilaisia lajikokeiluja ja jumppatuokioita sisältänyt tapahtuma sai liikkeelle Nokialla reilut kolmisensataa liikkujaa.

• Tennis tutuksi -tapahtumassa Nokian lukion liikuntasalissa tenniksen harjoitteluun minitenniksen ja tarkkuussyötön muodossa kävi tutustumassa 15 henkilöä. Mukana menossa oli niin ikääntyneitä, aikuisia kuin lapsia ja nuoriakin. Etenkin junioritenniksen harrastusmahdollisuudet ja valmennus keräsivät kiinnostuneita kysymyksiä osallistujien joukosta.

• Joogaa Mammojen kanssa -tapahtumassa Kankaantaan koululla 9 ihmistä kävi tutustumassa joogan saloihin.
  • Harjuniityn koulun liikuntasalissa järjestetyissä Voimistelukarnevaaleissa erilaisia voimistelutelineitä ja -välineitä kokeilemassa ja 3 joukkuevoimistelujoukkueen lajiesityksiä ihastelemassa kävi 45 henkilöä.
  • Kaikki liikkuu -tapahtumassa, Emäkosken koulun liikuntasalissa, noin 200 henkilöä pääsi kokeilemaan muun muassa pyörätuolikoripalloa, bocciaa ja sisäcurlingia. Koulupäivän aikana järjestetty tapahtuma oli myös koulun oppilaiden mieleen, ja valtaosa tapahtuman osallistujista koostuikin koululaisista.
  • Jääurheilun lajikokeilu veti puoleensa 30 henkilöä kokeilemaan taitojaan erilaisissa jääkiekon lajiharjoitteissa.

• Uimahalliin toivottu Syvänvedenjumppa veti 11 ihmistä jumppaamaan altaaseen.
  • Höntsykoristurneessa 45 henkilöä saapui liikkumaan rennon pelailun merkeissä.
  • Elämyspolulla 8 kuntoilijaa pääsi kokemaan elämyksiä erilaisten uusien lajien parissa. Testattavana oli mm. puistogolfiia, sirkusvälineitä ja frisbeegolffia.

Tapahtumassa ikääntyneet pääsivät myös muistelemaan lapsuuden liikuntaleikkejä, ruutuhyppely oli ollut kuulemma tosi suosittua ja vielä tulivat säännötkin ulkomuistista.

Tapahtumat sujuivat hyvin ja saivat osakseen positiivista palautetta niihin osallistuneilta eri-ikäisiltä liikkujilta, myös järjestäjien ollessa tyytyväisiä Unelmien liikuntapäivän tapahtumakokonaisuuteen.

Nokian kaupunki haastoi tapahtumaan mukaan liikkumaan myös paikallisia kouluja ja päiväkoteja. Muutamissa kouluissa ja päiväkodeissa liikuttiin teeman mukaisesti lasten omien unelmien ja toiveiden mukaisesti. Lajivalikoimasta löytyi muun muassa metsäpelejä ja-leikkejä, köysiratapujottelua, purkkijaloilla kävelyä, tarkkuusheittoa, keppihevostelua ja erilaista palloilua. Useassa päiväkodissa saatiin myös eri-ikäisiä liikkeelle lasten kanssa esimerkiksi kutsumalla mukaan vanhempia, läheisen yläkoulun oppilaita sekä lapsille tärkeitä ihmisiä. Alla tunnelmia Tottijärven päiväkodin unelmien liikuntapäivästä, jossa mukana olivat myös kirjaston lainattavat liikuntavälineet.

Nokian kaupunki kiittää tapahtumien järjestäjiä, osallistujia sekä mukaan lähteitä kouluja ja päiväkoteja hyvin onnistuneesta Unelmien liikuntapäivästä!

Raportin laati Liikuntapalveluiden hallinnon harjoittelija Petja Yritys.