Nokian ydinkeskusta täydentyy – Poutuntielle kuusi uutta kerrostaloa

Nokian ydinkeskustassa sijaitsevalle Poutuntie 2-8 -kerrostaloalueelle suunnitellaan viittä uutta 7-kerroksista kerrostaloa sekä yhtä 12-kerroksista kerrostaloa, joiden rakennustyöt voisivat alkaa syksyllä 2020. Noin hehtaarin kokoiselle alueelle on laadittu uusi asemakaavaehdotus, jota käsitellään seuraavassa kaupunkikehityslautakunnan kokouksessa 31.3.2020.

Havainnekuva Poutuntien kuudesta uudesta kerrostaloista. Etualalla 12-kerroksinen kerrostalo ja taka-alalla näkyy viisi muuta 7-kerroksista kerrostaloa. Talojen ympärillä on jalkakäytävät jalankulkijoineen, puita sekä nurmialueita.

Asemakaavamuutoksen pohjaksi Nokian kaupunki järjesti keväällä 2018 suunnittelukilpailun, jonka voittajaksi valittiin kesäkuussa 2018 Hartela Länsi-Suomi Oy:n ja Aihio Arkkitehdit Oy:n ehdotus ”Helminauha”. Voittajaehdotuksen pohjalta on laadittu asemakaava yhteistyössä toimijoiden kanssa.

Asemakaavamuutoksen tavoitteena on nostaa Nokian keskustan rakentamisen laatutasoa ja kaupunkikuvallista ilmettä. Kaava-alueen länsipäähän sijoittuva 12-kerroksinen talo muodostaa ydinkeskustaan saapuessa porttiaiheen yhdessä tammikuussa 2020 valmistuneen As Oy Nokian Tetris -kerrostalon kanssa.

– Poutuntien kerrostaloalue sijaitsee kaupungin sisääntuloväylän varrella ja on kaupunkikuvallisesti tärkeällä paikalla. Uusi rakentaminen sovitetaan ilmeeltään Nokian keskustan maakunnallisesti arvokkaaseen rakennettuun kulttuuriympäristöön. Suunnittelussa on painotettu arkkitehtonisesti korkealaatuista kokonaisuutta, jossa toteutuu keskusta-asuminen yhteisöllisessä korttelissa, kertoo Nokian kaupungin projektiarkkitehti Jorma Hakola.

Hakolan mukaan alueelle halutaan monipuolista asuntotarjontaa ja eri elämäntilanteessa olevia asukkaita. Poutuntielle rakennetaan sekä omistus-, asumisoikeus- että vuokra-asuntoja. Asuntojen koot vaihtelevat yksiöistä neljän huoneen perheasuntoihin. Talojen väliin on suunniteltu vihreitä leikki- ja oleskelualueita, ja autopaikat ovat kahdessa kerroksessa maanpäällisellä pysäköintikannella.

Poutuntien asemakaavamuutosehdotuksen käsittelee ensin kaupunkikehityslautakunta, jonka ehdotuksesta asia etenee kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi. Ensimmäisten alueella sijaitsevien kerrostalojen purkutyöt aloitetaan, kun asemakaava saa lainvoiman.

Lisätiedot:
projektiarkkitehti Jorma Hakola, puh. 050 395 8759
maankäyttöjohtaja Kari Stenlund, puh. 044 486 1609

Kaupunkikuvallinen julkisivu eli kuusi uutta Poutuntien kerrostaloa kuvattuna sivustapäin Nokianvaltatien puolelta.
Kaupunkikuvallinen julkisivu Poutuntien uusista kerrostaloista Nokianvaltatien puolelta. (Kuva: Aihio Arkkitehdit Oy)