Nokian väestönkasvu vahvinta alkuvuonna Pirkanmaalla

Nokian kaupungin väkiluku kasvoi Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan 251 asukkaalla (+0,7 prosenttia) tammi-huhtikuussa 2020. Nokian väestökasvu oli alkuvuonna Tampereen kaupunkiseudun kunnista prosentuaalisesti suurinta. Kaupungin asukasmäärä on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana.

Nokian asukasmäärä kasvoi vuonna 2019 yli neljälläsadalla asukkaalla ja oli vuoden lopussa 33 929. Huhtikuussa 2020 asukasmäärä oli ennakkotietojen mukaan 34 180 asukasta. Asukasluvun kasvua on selittänyt erityisesti muuttovoitto muista kunnista.

–  Nokialla tehdyn monipuolisen kehitystyön ja aktiivisen kaupunkimarkkinoinnin ansiosta, olemme onnistuneet lisäämään vetovoimaamme. Nokia houkuttelee erityisesti lapsiperheitä tai perhettä perustavia nuoria aikuisia muun muassa edullisemman asumisen, lähiluonnon ja hyvien harrastusmahdollisuuksien vuoksi, sanoo kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen.

Niemisen mukaan Nokialla on käynnissä useita asuinrakennushankkeita, jotka lisäävät ja monipuolistavat kaupungin asuntotarjontaa edelleen. Esimerkiksi ydinkeskustan kerrostaloihin on suunnitteilla eri elämäntilanteisiin soveltuvia omistus-, asumisoikeus- ja vuokra-asuntoja. Myös asemanseudulle on suunnitteilla asuinrakentamista radan pohjoispuolelle sekä Rautatienkadun varteen.

Harjuniityn omakotitontit varattiin ennätysnopeasti

Nokian Harjuniityn asuinalueelta luovutettiin toukokuussa haettavaksi 33 uutta omakotitonttia. Tonttihakuun saapui 77 hakemusta ja omakotitontit arvottiin hakijoiden kesken. Tonttiarvonnassa 29 tonttia varattiin heti ja jäljelle jääneet neljä tonttia varattiin välittömästi niiden tultua uudelleen haettavaksi.

– Koronaviruspandemiasta johtuva poikkeustilanne ei vaikuttanut Harjuniityn omakotitonttien kysyntään. Odotimme kysynnän olevan vahvaa, koska vuosi 2019 oli omakotitonttien luovutuksen osalta välivuosi, kun kaupunki rakensi Harjuniityn alueelle uutta kunnallistekniikkaa ja katuja. Näin suuri kiinnostus tontteja kohtaan poikkeuksellisessa pandemiatilanteessa oli kuitenkin myönteinen yllätys, kertoo maankäyttöinsinööri Teemu Valkolehto.

Valkolehdon mukaan Harjuniitty on keskustan ohella yksi suurimpia kasvualueita Nokialla. Tulevana syksynä alueen pohjoispuolelta tulee vielä haettavaksi 26 uutta omakotitonttia sekä kaksi paritalotonttia, jotka sijaitsevat Aurinkotuulenkadulla.

Lisätiedot:
Mikko Nieminen, kaupunkikehitysjohtaja, p. 040 133 4780