Nokian rautatieaseman liityntäpysäköintipaikkojen määrä kasvaa merkittävästi

Nokian rautatieaseman liityntäpysäköintimahdollisuudet parantuvat merkittävästi vuoden 2019 lopulla, kun Nokian kaupunki avaa uuden pysäköintialueen kaupunkilaisten käyttöön. Ensivaiheessa noin 140 auton liityntäpysäköintialue sijaitsee radan eteläpuolella Rautatienkadun varrella.

Nokian rautatieaseman vieressä oleva liityntäpysäköintialue laajenee joulukuussa 2019.

Kaupunkikehityslautakunta käsittelee 24.9.2019 kokouksessaan sopimusta, jonka Nokian kaupunki on tehnyt pysäköintialueeksi soveltuvan kiinteistön vuokraamisesta Kiinteistö Oy Nokian Radanvarren kanssa. Sopimus liityntäpysäköintialueen käytöstä on voimassa siihen asti, kunnes alueelle laadittava uusi asemakaava on saanut lainvoiman.

– Sopimus uudesta liityntäpysäköintialueesta tuo helpotusta rautatieaseman nykyisiin pysäköintiongelmiin ja tuo merkittävän lisäyksen lisääntyvän lähijunaliikenteen edellyttämiin pysäköintitarpeisiin. Ennen uuden alueen käyttöönottoa valmistelemme alueen pysäköintiin soveltuvaksi ja sinne asennetaan tarvittavat opasteet ja merkinnät, kertoo kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen.

Nokian kaupunki tekee vielä syksyn aikana tarkemmat päätökset liityntäpysäköintialueen käytöstä ja ehdoista sekä käyttöönoton ajankohdasta. Kaupunki tiedottaa asiasta tarkemmin lokakuun 2019 aikana.

Liityntäpysäköintipaikkojen kasvattamisen taustalla on pitkäaikainen puute pysäköintipaikoista rautatieasemalla. Lisäksi joulukuussa alkava lähijunapilotti edellyttää merkittävää lisäystä liityntäpysäköintipaikkoihin, jotta lähijunien lisävuorot saadaan hyödynnettyä parhaalla mahdollisella tavalla ja pilotti toteutettua onnistuneesti.

Lähijunaliikenteen kasvu parantaa Nokian ja Tampereen välistä junayhteyttä, johon tulee neljätoista lisävuoroa päivässä. Uudet vuorot otetaan käyttöön 15.12.2019.

– Parantunut liikennöinti mahdollistaa joukkoliikenteen matkustajamäärien lisääntymisen ja tarjoaa nokialaisille joustavammat yhteydet sekä ympäristöystävälliset matkustustavat. Tavoitteemme on saada kaupunkilaiset pysyvästi ja aktiivisesti käyttämään lähijunia, sanoo Nieminen.

Lisätietoja:
kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen, puh. 040 133 4780

Liitteet:
Kartta uudesta liityntäpysäköintialueesta (pdf)