Nokian Kuvataiteilijat ry.:n 60-vuotisjuhlanäyttely avattiin juhlallisesti Taidetalolla

Avajaisissa yhdistykselle luovutettiin Suomen Kuvataidejärjestöjen liiton Voipaala-mitali.

Nokian Taidetalolla vietettiin sunnuntaina Nokian Kuvataiteilijat ry:n 60-vuotisjuhlanäyttelyn avajaisia. Juhlapuheessaan kaupunginjohtaja Eero Väätäinen kertoi mm. yhdistyksen perustamisvaiheista 1950-luvun lopulla. Nykyistä yhteistyötä yhdistyksen ja kaupungin välillä edustaa esimerkiksi vuosittain järjestettävä valtakunnallinen pienoisgrafiikan näyttely Printti. Nokian Kuvataiteilijat ry:lle luovutettiin Suomen Kuvataidejärjestöjen liiton Voipaala-mitali, jonka ojensi yhdistyksen nykyiselle puheenjohtajalle Tuija Virralle kuvataiteilija Anne Lehtelä. Liitto jakaa mitalia huomionosoituksena yhteisölle tai henkilölle, joka on toiminnallaan merkittävästi edistänyt kuvataiteen asiaa joko paikallisella tai kansallisella tasolla.

Juhlanäyttelyn on juryttänyt Heta Laitakari, joka kertoi puheessaan valintakriteereistään: ”Ajatus teosten jakamisesta kahteen kategoriaan muodostui tutkiessani tilaa ja teosten luomaa tunnelmaa. Alakerta on aktiivinen näyttelyn osio. Siellä on väriä, kirkasta valoa, hulluttelua ja liikkuvaa energiaa. Käytin epäsovinnaisia tapoja ripustamisessa. … Yläkerta on näyttelyn seesteinen ja mietiskelevä osio. Sinne valikoitui harmoniset, viileät, mutta vahvat työt. Hiljaisuus ja toivo käyvät käsi kädessä. Näiden kahden maailman, yläkerran ja alakerran väliin sijoitettiin shamanistinen kokemus, rajalla kulkija, viestin tuoja.”

Nokian Kuvataiteilijat ry. on perustettu vuonna 1958 hyvin onnistuneen, Kerholassa järjestetyn Nokian Taideviikko-näyttelyn innoittamana. Alkuaikoina yhdistyksen nimi oli Nokian Taidekerho.Yhdistys järjesti näyttelytoimintaa Kerholassa, ja oman tilansa se sai vuonna 1970 Kerholaa vastapäätä olevan Lastentarhan alakerrasta. Nokian kaupunki vuokrasi Oy Nokia Ab:ltä entisen Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lastentalon taiteilijoiden näyttelytilaksi vuonna 1981, talo on siitä lähtien tunnettu Nokian Taidetalona. Pitkälti talkoovoimin nokialainen kulttuuriväki kunnosti tilat. Vuonna 1983 Taidetalo siirtyi kaupungin omistukseen. Nokian Kuvataiteilijat ry. järjestää vuosinäyttelynsä usein Taidetalolla, ja lisäksi kaupunki on vuokrannut yhdistykselle yläkerrasta huoneen, jossa toimii taidelainaamo.

Nokian Kuvataiteilijat ry:n retrospektiivinen juhlanäyttely 60 vuotta taidetta
Nokian Taidetalolla, Souranderintie 7
Avoinna 6.-29.4.2018
ti, to ja pe 10-16, ke 10-18 ja su 11-15.
Näyttelyyn on vapaa pääsy.