Nokian kaupungin uudessa brändi-ilmeessä näkyvät kasvava kaupunkisiluetti, vesistöt ja teollinen historia

Nokian kaupunki ottaa käyttöön uuden tunnuksen, sloganin sekä visuaalisen ilmeen 8.1.2019 alkaen. Muutoksen taustalla ovat vuonna 2017 vahvistettu Nokian kaupungin uusi strategia sekä kilpailukyvyn ja kaupunkimarkkinoinnin kehittäminen. Brändistrategiassa ja sen ydinviesteissä kiteytyvät Nokian kaupungin ainutlaatuisuus osana Pirkanmaata ja sen keskeisintä kaupunkiseutua.

Kaupunginjohtaja Eero Väätäinen esittelee Nokian kaupungin uutta logoa ja slogania.

”Brändistrategia tukee osaltaan visiotamme elinvoimaisesta ja ekologisesta kaupungista. Ydinviestimme keskittyvät kaupunkimaisuuteen ja keskustan kehittämiseen sekä erinomaiseen sijaintiimme ja sujuviin liikenneyhteyksiin. Haluamme myös kertoa Nokian ainutlaatuisesta järviluonnosta sekä bio- ja kiertotalouden edelläkävijyydestä”, kuvailee kaupunginjohtaja Eero Väätäinen.

Väätäisen mukaan Nokia on aktiivisen tekemisen kaupunki, joka tarjoaa monipuolisesti harrastusmahdollisuuksia. Yhteisöllisyys näkyy myös brändityössä, johon osallistui kaupungin kutsumana aktiivisia nokialaisia mm. kulttuurin, urheilun, median sekä yrityselämän edustajina.

Tunnus ja slogan kuvastavat vesistöjen ympäröimää kaupunkia

Nokian kaupungin edellinen visuaalinen ilme oli lähes kymmenen vuoden takaa, eikä vastannut nykyisiä kaupunkimarkkinoinnin tarpeita. Brändi-ilmeen uudistus toteutettiin yhdessä tarjouskilpailun voittaneen mainostoimisto Villivisio Oy:n kanssa.

”Nokian kaupungin uusi visuaalinen ilme rakentuu brändistrategiatyön päälle. Ekologisuus, kaupunkimaisuus, avarakatseisuus, kotiseutuylpeys ja yhdessä tekeminen antavat ilmeelle perustukset. Tunnus, yhdessä värien, muotokielen ja graafisten elementtien kanssa, päivittää Nokian kaupungin visuaalisen ilmeen tähän päivään”, taustoittaa Villivisio Oy:n luova johtaja Karri Gardemeister.

Uuden tunnuksen pohjana on iso N-kirjain. Siitä on löydettävissä kaupungin siluetti, joka on ylöspäin suuntautuva ja kasvava, kuten Nokian kaupunki. Sininen väri ja muotojen elävyys kuvastavat ympäröiviä vesistöjä sekä kaupunkia halkovaa Nokianvirtaa.

Nokian kaupungin Täällä syntyy uutta -slogan kertoo tarinan paikkakunnasta, jossa on kuljettu edellä ja luotu uutta suomalaista teollisuutta kautta historian. Tämän rohkeuden ja yhteisöllisyyden varaan rakentuu tarina Nokian kaupungista, jossa on hyvä syntyä ja kasvaa. Slogan on myös visualisoitu ja siinä on nähtävissä Nokian vesistöjen virtaaminen aaltomaisine liikkeineen.

Uusi visuaalinen ilme otetaan käyttöön asteittain eri kanavissa ja materiaaleissa sen mukaan, kun niitä uusitaan. Kaupunkilaisille uusi ilme näkyy heti verkkosivuilla sekä kuluvan vuoden aikana mm. Hyvä Asukas -tiedotuslehdessä, markkinointiviestinnässä sekä tapahtumissa.

kaupunginjohtaja Eero Väätäinen, puh. 03 5652 0001
markkinointi- ja viestintäkoordinaattori Laura Niittymäki, puh. 040 133 4754