Nokian ECO3-yritysalueelle voitto Sitran kuntien kiertotalouskilpailussa

Nokian kaupungin bio- ja kiertotalouden ECO3-yritysalue on valittu Kiertotalouden markkinat -kategorian voittajaksi valtakunnallisessa Kuntien kiertotalouden kiinnostavimmat teot –kilpailussa. Sitran järjestämän kilpailun palkinnot jaettiin tänään 10.4.2018 Kuntatalolla Helsingissä. Sitra palkitsee Nokian kaupungin 10 000 euron palkinnolla.

Valkoinen pöytäviiri, jossa Nokian kaupungin vaakunalogo. Taustalla kiertotaloutta kuvaavia kuvia: euron kolikkoja, ihmisiö keskustelemassa ja hedelmäpuita.

Kuntien kiertotalouden kiinnostavimmat teot –kilpailuun osallistui 59 kilpailuehdotusta neljässä eri kategoriassa. Kilpailun kriteereinä olivat ratkaisun skaalautuvuus, hyötyjen todennettavuus, ratkaisun kiinnostavuus ja vaikutus kiertotalouden edistämiseen. Tavoitteena on esitellä kuntien inspiroivimmat kiertotalouden toimet ja ratkaisut. Voittaneiden kiertotaloustekojen avulla lisätään tietoisuutta kiertotalouden mahdollisuuksista sekä skaalataan parhaita kiertotalousratkaisuja muualle Suomeen.

”ECO3-yritysalue toteuttaa käytännön tasolla Sitran kansallisen tiekartan tavoitteita kiertotaloudessa. Se synnyttää uusia kiertotalouteen liittyviä liiketoiminta- ja innovaatioalustoja sekä luo uutta bio-, kierto- ja vesitalouden yritystoimintaa alueelle”, kertoo Nokian kaupungin kehitysyhtiö Verte Oy:n toimitusjohtaja Sakari Ermala.

Nokian kaupunki investoi Kolmenkulman yritysalueen infrastruktuuriin noin 30 miljoonaa euroa vuoteen 2030 mennessä. Bio- ja kiertotalouden ankkuriyritysten päätetyt investoinnit ECO3-alueelle ovat noin 60 miljoonaa euroa. ECO3 on myös vaikuttanut positiivisesti Nokian kaupungin organisaation ympäristö- ja kiertotaloustietoisuuden lisääntymiseen. Kaupunki on päättänyt hankkia mm. ympäristöystävällisiä kaasuautoja vuoden 2018 aikana.

”Sitran tunnustus kannustaa Nokian kaupunkia jatkamaan pitkäjänteistä kiertotalouden kehittämistyötä, joka yhdistää julkisen ja yksityisen sektorin sekä tutkimuksen toimijat. ECO3-alue tukee osaltaan uutta kaupunkistrategiaa ja visiotamme olla elinvoimainen ja ekologinen kaupunki”, kertoo Nokian kaupungin kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen.

Lisätietoja:
kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen, Nokian kaupunki, puh. 040 133 4780
toimitusjohtaja Sakari Ermala, Verte Oy, puh. 050 583 4233

ECO3-yritysalue
ECO3-yritysalueelle on rakentumassa teollisen mittakaavan uudenlainen ja monialainen bio- ja kiertotalouden liiketoiminta-alue. ECO3 sijaitsee Kolmenkulman alueella Nokialla. Kansallisesti merkittävä osaamiskeskittymä toimii samalla demonstraatio- ja pilottiympäristönä, jota Nokian kaupunki ja Nokian kaupungin kehitysyhtiö Verte Oy kehittää yhteistyössä yritysten sekä korkeakoulujen kanssa. www.eco3.fi