Nokian asemanseudun suunnittelu käynnistyy – alueelle uusi matkakeskus ja lisää kerrostaloasuntoja

Nokian kaupunki suunnittelee nykyisen rautatieaseman ympäristöön uutta matkakeskusta, joka toimii tulevaisuudessa Nokian joukkoliikenteen solmukohtana. Tuleva matkakeskus palvelee lähi- ja kaukojunia, linja-autoja, yksityisautoja, jalankulku- ja pyöräilyliikennettä sekä liityntäpysäköintiä. Matkakeskuksen läheisyyteen on suunnitteilla myös uusia kerrostaloja. Matkakeskusalueen koko on lähes yhdeksän hehtaaria ja sen kehittämisohjelman laatimisesta vastaa Sitowise Oy.

Nokian kaupunkikehitysjohtaja Mikko Niemisen (vas.) ja maankäyttöjohtaja Kari Stenlundin mukaan Nokian asemanseutu uudistuu tulevaisuudessa uuden matkakeskuksen ja asuinrakentamisen myötä.

Sitowise laatii Nokian matkakeskusalueelle kehittämisohjelman, joka sisältää alueen yleissuunnitelman laatimisen ja rakennuttamisen valmistelun. Yleissuunnitelmassa huomioidaan mm. Nokian rautatieaseman toinen asemalaituri ja alikulku, uusi linja-autoasema, pysäköintitalo ja liityntäpysäköintialueet, Rautatienkadun liikennejärjestelyt sekä uusien kerrostalojen rakentaminen Rautatienkadun varteen.

– Nokian keskustavision mukaan keskustaa kehitetään kolmen osakeskustan mallilla. Yksi näistä osakeskustoista on asemanseudun alue, johon on suunnitteilla matkakeskus sekä uutta asuin-, liike- ja toimistotilaa. Asemanseutu hyötyy nopeasta raideyhteydestä Tampereelle, joka luo edellytyksiä yritysten sijoittumiselle alueelle. Uudet työpaikat sekä kasvava asukasmäärä lisäävät kysyntää myös päivittäisille lähipalveluille, visioi kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen.

Matkakeskuksen suunnittelutyö käynnistyy maaliskuussa

Matkakeskushankkeen suunnittelutyö aloitetaan maaliskuussa 2020. Kuluvan kevään aikana laaditaan kaksi vaihtoehtoista yleissuunnitelmaluonnosta, jotka sisältävät toteuttamisohjelman ja kustannusarviot.

– Keräämme palautetta kaupungin eri sidosryhmiltä matkakeskuksen yleissuunnitelmaluonnoksista. Käymme myös neuvotteluja viranomaistahojen ja yksityisen maanomistajan kanssa alueen kehittämisestä, kuvaa maankäyttöjohtaja Kari Stenlund matkakeskuksen suunnitteluprosessia.

Stenlundin mukaan kaupunki vie valittua yleissuunnitelmaluonnosta eteenpäin syksyn aikana, jolloin myös asemakaavamuutos saataisiin vireille. Matkakeskuksen ja asemanseudun kehittämissuunnitelman laatiminen sisältyy Nokian kaupungin vuoden 2020 talousarviotavoitteisiin.

Lisätiedot:
kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen, puh. 040 133 4780