Kullervo Tirrosen 70-vuotisjuhlanäyttely avautuu Nokian Taidetalolla 10.10.

Kullervo Tirronen on nokialainen, pitkän linjan kuvataiteilija, joka on tullut tunnetuksi mm. puuveistoksistaan ja maalauksistaan. Nokian Taidetalolla 10.10. avautuva, retrospektiivinen 70 -vuotisjuhlanäyttely esittelee monipuolisesti taiteilijan tuotantoa.

Näyttely päättää myös yhden aikakauden nokialaisessa taide-elämässä, sillä Taidetalo sulkee ovensa 1.11. kulttuuripalveluiden näyttelytoiminnan siirtyessä rakenteilla olevaan kirjasto-ja kulttuuritalo Virtaan.

Kullervo Tirronen on Nokian Kuvataiteilijat ry:n pitkäaikainen jäsen, jonka kunniajäseneksi hänet kutsuttiin viime vuonna. Hän toimi myös yhdistyksen puheenjohtajana vuosina 2008-2015. Yhdistys sai Nokian kaupungin myöntämän kulttuuripalkinnon vuonna 2011.

Tirrosen 70-vuotisjuhlanäyttely on retrospektiivinen. Hänen tuotannostaan tunnetaan parhaiten puuveistokset ja maalaukset, mutta näyttelyssä on esillä paljon muutakin. Tirronen inspiroituu erilaisista materiaaleista ja niiden tuomista haasteista ja mahdollisuuksista. Näyttelyssä onkin esillä esimerkiksi julisteita, ex libriksiä, puu- ja pronssiveistoksia, esinekoosteita, maalauksia ja valokuvia. ”Työskentelyäni on aina ohjannut tekemisen riemu. Uskon, että ihmisen tulee käyttää ja hyödyntää mielikuvitustaan”, Kullervo Tirronen kertoo. Hän työskentelee kotonaan Nokialla.

Tirrosen ura alkoi kuvaamataidon opettajana Kajaanissa, jossa hän työskenteli 1970-luvun puolivälissä. Tuolloin hän osallistui mm. Kajaanin Kuvataiteilijat ry:n jurytettyihin vuosinäyttelyihin sekä Oulun läänin aluenäyttelyihin mm. Kajaanissa, Kuusamossa ja Oulussa. Tirronen on tehnyt julisteita mm. Kajaanin runoviikolle lähes 10 vuoden ajan 1970- ja 80-lukujen vaihteessa. Ex libriksiä hän on tehnyt koko uransa ajan. Ensimmäisen yksityisnäyttelynsä Tirronen piti Oulun Taiteilijaseuran tiloissa vuonna 1980 ja Nokialla vuonna 1988 muutettuaan kaupunkiin. Nokian Kuvataiteilijat ry:n vuosinäyttelyihin hän on osallistunut vuosittain jo 30 vuoden ajan.
”Erityisen merkityksellisenä koen urani alkuvaiheessa saamani apurahat Suomen kulttuurirahaston Kainuun rahastosta, Oulun läänin taidetoimikunnalta ja Pirkanmaan taidetoimikunnalta, jotka mahdollistivat keskittymisen taiteelliseen työskentelyyn”, Tirronen kertoo. Hän on myös saanut Nokian kaupungilta työskentelyapurahan vuonna 1995.

Kullervo Tirrosen teoksia on useissa eri kokoelmissa. Näyttelyssä on esillä mm. Nokian kaupungin kokoelmissa olevia teoksia.

Kullervo Tirronen: 70-vuotisjuhlanäyttely
Nokian Taidetalo
Souranderintie 7, Nokia
Näyttely on avoinna 10.10.-1.11.2019
ti, to ja pe 10-16
ke 10-18
su 11-15

Näyttelyyn on vapaa pääsy.

Kullervo Tirrosen näyttely on Taidetalolla viimeinen, sillä Nokian kaupungin kulttuuripalveluiden näyttelytoiminta siirtyy rakenteilla olevaan kirjasto- ja kulttuuritalo Virtaan, jossa näyttelyt avautuvat keväällä 2020.