Alfred Kordelinin säätiön Nokian kaupungin rahaston apurahat ovat haussa tammikuun ajan

Alfred Kordelinin säätiön Nokian kaupungin rahaston apurahojen hakuaika on 1.1.-31.1.2020. Yhteensä jaettavaa on 18 900 €. Ehdotukset apurahojen saajista tekee kaupunginhallituksen valitsema rahaston toimikunta ja päätökset Alfred Kordelinin säätiön hallitus maaliskuussa.

Apurahaa haetaan sähköisesti apurahojen verkkopalvelussa osoitteessa www.kordelin.fi.

Nokian kaupungin rahastosta tukea nokialaisille taide- ja kulttuurihankkeille
Alfred Kordelinin säätiön Nokian kaupungin rahasto on perustettu vuonna 2017. Rahaston tarkoituksena on edistää paikkakunnan taide- ja kulttuurielämää ja vahvistaa paikallista kulttuuri-identiteettiä. Rahaston varoilla tuetaan vuosittain Nokialla toteutettavia taide- ja kulttuurihankkeita, Nokiaan paikkakuntana liittyvää tieteellistä tutkimusta, kulttuurikohteisiin liittyvien selvitysten laatimista ja näiden kunnostustoimien tekemistä sekä julkisen kaupunkitilan merkittävien taidehankintojen rahoittamista.

Kahdella ensimmäisellä hakukierroksella apurahoja on myönnetty kirjahankkeisiin, näyttelyn järjestämiseen, kuvataiteen tekemiseen, taideiltapäiväkerhon järjestämiseen, yhteisöllisen hacklab-työtilan perustamiskuluihin, teatterituotantoihin sekä viulun- ja pianonsoiton mestarikursseille osallistumiseen. Esimerkiksi Nokia-Seura ry:lle myönnettiin apuraha uudenlaisen kotiseutukirjan tekemiseen. Nokialaista tarinallista kulttuuriperintöä yhteen kokoava kirja julkaistaan keväällä 2020 ja sen toteuttamiseen ovat osallistuneet eri-ikäiset nokialaiset tarinankertojat ja kuvittajat. Onni Rantaselle myönnettiin apuraha valokuvanäyttelyn toteuttamiseen Nokian Taidetalolla syyskuussa 2019. Näyttely esitteli tyypillisten nokialaisten biotyyppien lintulajeja, ja siihen tutustui noin 1500 kävijää. Rantanen palkittiin valtakunnallisessa Vuoden luontokuva -kilpailussa kolmannella palkinnolla nuorten sarjassa lokakuussa 2019. Nokian Näyttelijäyhdistys ry:lle myönnettiin 5 000€ palkinto omaperäisen teatterikonseptin kehittämisestä Nokialla. Yhdistyksen ohjelmistoon kuului mm. teatteriproduktio Jäähän merkitty, jonka fiktiivinen kertomus sijoittui Pitkäniemen mielisairaalaan sadan vuoden taakse.

Tue paikallista kulttuuria tekemällä lahjoitus kaupunkirahastoon
Alfred Kordelinin säätiö voi vastaanottaa lahjoituksia ja testamentteja yleisesti säätiön tarkoituksen mukaisesti tai kaupunki- ja kohderahastoihin. Lahjoittamalla Nokian kaupungin nimikkorahastoon on mukana tukemassa nokialaista taide- ja kulttuurielämää. Tarkemmat kuvaukset ja lisätietoja lahjoittamisesta osoitteessa www.kordelin.fi/tukijalle

Lisätiedot:
Marko Ojala