Yli 70 tapahtumaa ja 20 näyttelyä – Hinttalassa tapahtuu jotakin mielenkiintoista kesän jokaisena päivänä

Hinttalan tunnelmallinen kotiseutumuseo pihapiireineen on kesällä ahkerassa käytössä. Alueella järjestetään monipuolista, maksutonta ohjelmaa kaiken ikäisille. Luvassa on musiikkia, kirja- ja käsityökahviloita, opastettuja kierroksia, lastenkulttuuria ja -joogaa, tai chi´ta sekä eri järjestöjen tilaisuuksia. Aitoissa on esillä käsityö- ja kuvataidenäyttelyitä, ja uusi keppihevosten esterata ja omatoimiverstas ovat avoinna aina aukioloaikaan - Hinttalassa on mielenkiintoista ohjelmaa tiistaista sunnuntaihin ihan joka päivä, maanantaisin alue on suljettu. Ohjelmakausi käynnistyy tiistaina 4.6..

Taidetta ja historiaa museomiljöössä
Museoalueen historiaan voi tutustua kesäoppaiden kierroksella, jolle pääsee milloin vain pyydettäessä ja aina lauantaisin klo 13. Hinttalan rakennuksista suurin osa sijaitsee alkuperäisellä paikallaan, ja museossa kerrotaan 1800-luvun talonpoikaiskulttuurista. Luhtiaitassa avautuu pysyvä ”Näkökulmia aikaan” -näyttely, joka haastaa kävijöitä pohtimaan aikaa. Pihapiirin aitoissa järjestetään vaihtuvia kuvataide- ja käsityönäyttelyitä. Kaksikymmentä eri näyttelyä tarjoavat mahdollisuuden pysähtyä taiteen ääreen eri teemojen merkeissä. Näyttelyistä voi myös hankkia uniikkeja taideteoksia tai kodin käyttötekstiilejä sekä monenlaisia tuliaisia.

Musiikki soi monta kertaa viikossa
Torstai-iltoihin siirtyneissä Hinttala soi -kesäkonserteissa kuullaan nokialaisia musiikkiryhmiä ja solisteja. Lauantai-iltapäiviä voi viettää leppoisasti hyvän musiikin ja vaikkapa kahvikupin äärellä. Pihan täyttävät vuorollaan akustinen kitaramusiikki, lauletut runot ja loitsut sekä esitykset trumpetilla tai kontrabassolla. Muutamilla sunnuntaibrunsseilla kuullaan klassista tai jazzsävytteistä musiikkia. Nokian seurakunta järjestää yhteislauluhetket 9.6., 7.7. ja 11.8..

Keppihevosilla kirmataan pihanurmella
Lapsiperheille Hinttalassa on monenlaista tekemistä, ja yksi kesän suosituimmista saattaa olla uusi keppihevosrata. Torstaisin voi osallistua kesäkuussa satujoogaan ja heinäkuussa 6-13-vuotiaiden lasten joogaan. Lasten luova lauantai tarjoaa erilaisia kädentaidon pajoja ja koko perheen kulttuurituokioita viikoittain klo 10.30 (poikkeuksena tarinakonsertit 29.6. ja  20.7. klo 12). Omatoimiverstaalla voi kuka tahansa toteuttaa nikkarointiunelmansa, alle 13-vuotiaat oman aikuisen vastuulla.

Kulttuuritilaisuuksia järjestävät myös eri järjestöt
Nokian Eläkeläiset ry:n ulkoilu- ja virkistäytymispäivä on Hinttalassa keskiviikkona 12.6. klo 13, ja viisi nokialaista eläkejärjestöä järjestää Eläkeväen kesäpäivän tiistaina 2.7. klo 13. Ohjelmassa on laulua, lausuntaa ja sketsejä. Nokian Karjala-Seura ry. järjestää Karjalaiset markkinat sunnuntaina 4.8. ja Kankaantaan Naiset ry. Elokuun illan tiistaina 13.8..Tuohitöiden taitajan Matti Tanttisen muistonäyttelyn avajaiset järjestetään keskiviikkona 7.8. klo 18. Esiintyjinä ovat Pinsiön Pelimannit ja Sina Kujansuu. Avajaisten jälkeen pelimannit jatkaa Jari Välimäen johdolla teemalla ”Laulu kiirii Vihnusrantaa”. Tilaisuuden ja näyttelyn järjestävät Pirkanmaan tuohiperinneyhdistys ja Nokian Aivohalvaus- ja afasiakerho.

Nokian kaupungin kulttuuripalvelut tuottaa kesän tapahtumat Hinttalassa yhdessä kulttuurijärjestöjen, taiteilijoiden ja kulttuurialan toimijoiden kanssa. Tunnelmallisessa Café Hinttalassa voi nauttia kotoisista leivonnaisista, kahvilasta onkin muodostunut keskeinen kohtaamispaikka. Kesän uutuuksia ovat keittolounas tiistaista perjantaihin sekä kuukauden viimeisenä lauantaina järjestettävä kakkubuffet. Sunnuntaibrunssille samoin kuin kakkubuffetiin on hyvä varata paikka ennakkoon kahvilasta.

Tutustu Hinttalan ohjelmaan.

Hinttalan kotiseutumuseo
Nokianvaltatie 5, 37100 Nokia
Avoinna
ti-pe klo 10-18 ja la-su klo 10-15:
Museopirtti ja näyttelyaitat 4.6.-11.8.2019
Café Hinttala 11.5.-31.8.2019
Juhannuksena 21.-23.6. alue on suljettu.
Hinttalan kesäoppaat p. 050 395 8801
Café Hinttala p. 045 224 2204