Yleisöopastukset alkavat kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa

Elokuussa alkaville teemakierroksille tulee varata paikka ennakkoon, sillä osallistujamäärää on rajoitettu koronaepidemian vuoksi. Kierroksilla tutustutaan Virrassa esillä olevaan taiteeseen ja näyttelyihin monipuolisesti asiantuntijoiden johdolla.

Nokian kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa käynnistyvät avoimet yleisöopastukset vielä elokuun aikana. Ensimmäisenä ovat vuorossa Ossi Somman näyttelyä esittelevät kierrokset, joita järjestetään sen viimeisellä aukioloviikolla arkisin klo 17 ja 18. Näyttelyyn ja Ossi Somman mittavaan tuotantoon johdattavat Nokian ja Pirkkalan Matkailuoppaat ry:n oppaat.

Virran taidetta ja kaupungin historiaa esitellään viikoittain
Syksyn mittaan kierroksia järjestetään eri teemoilla maanantai-iltaisin klo 17 ja 18. Martti Helinin lempinimeä kantava Taidetila Romu esittelee filosofian maisteri, tietokirjailija Martti Helinin ja hänen puolisonsa Sirkka-Liisa Helinin Nokian kaupungille vuonna 1999 lahjoittamaa noin 2000 esineen taidekokoelmaa. Näyttelyä esittelee sen suunnitellut museosuunnittelija Hanna Westman.

Kertomus Nokiasta –näyttelyyn voi tutustua sen käsikirjoittajan, nokialaisen tietokirjailija ja historiantutkija Keijo Rantasen johdolla. Pysyvä aulanäyttely kertoo teollisuuden synnyttämän kaupungin historiasta. Esillä on esineitä ja valokuvia, jotka johdattavat kävijää tutustumaan paikallisen teollisen historian vaiheisiin ja seuraamaan, miten nykyinen kaupunki on vuosikymmenien kuluessa kehittynyt ja muuttunut.

Taide Virrassa –teemakierroksella kuullaan esillä olevasta taiteesta, näyttelyistä sekä rakennuksen arkkitehtuurista ja sisustuksesta. Nokian kaupunki sai uusiin taidehankintoihin sekä konservointikuluihin avustuksen Taiteen edistämiskeskukselta. Osa teoksista on ollut kaupungin kokoelmissa jo aiemmin. Oppaana museosuunnittelija Hanna Westman sekä Nokian ja Pirkkalan Matkailuoppaat.

Opastetuille kierroksille tulee varata paikka ennakkoon
Kierroksille on vapaa pääsy, mutta osallistujamäärä on rajoitettu 15 osallistujaan koronaepidemian vuoksi. Osallistujien tulee varata paikka opastukselle ennakkoon. Varauksen voi tehdä joko Lyytin kautta www.lyyti.in/Opastukset_Virrassa tai tiedustelemalla vapaita paikkoja vapaa-aikapalveluiden asiakaspalvelusta (Virran 1.krs). Asiakaspalvelu on avoinna ma – pe klo 9 – 15.

Opastettuja kierroksia syksyllä 2020

ma 24. – pe 28.8. klo 17 ja 18 Ossi Somma: Näinkö tässä kävikin?

Seuraavat kierrokset järjestetään maanantaisin klo 17 ja 18:
ma 7.9. Taide Virrassa
ma 14.9. Kertomus Nokiasta
ma 21.9. Martti ja Sirkka-Liisa Helinin taidekokoelma
ma 28.9. Taide Virrassa
ma 5.10. Kertomus Nokiasta
ma 12.10. Martti ja Sirkka-Liisa Helinin taidekokoelma
ma 19.10. Taide Virrassa
ma 26.10. Kertomus Nokiasta

Kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa noudatetaan viranomaisten antamia kokoontumisrajoituksia ja turvallisuusohjeita
koronavirustartuntojen leviämisen ehkäisemiseksi. Virtaan ei saa tulla oireisena. Asiakkaiden toivotaan huolehtivan käsi- ja yskimishygieniasta ja välttävän lähikontakteja muihin asiakkaisiin ja henkilökuntaan.

Kierrokset järjestää Nokian kaupungin kulttuuripalvelut.