Yleisö on löytänyt Hinttalan

Hinttalan museoalueen päättymässä oleva kesäkausi on jälleen ollut menestys monella tapaa. Tähän mennessä alueella on vieraillut reilut 12 000 kävijää, mikä on noin 3 000 enemmän kuin viime vuonna. Elo-syyskuussa museolla vierailee vielä koululaisryhmiä. ”Erityisen iloisia olemme siitä, että kesäkahvila on nostanut alueen kukoistukseensa, kiitos siitä kuuluu yrittäjäperheelle työntekijöineen. Kahvilan tuotevalikoima ja palveluhenkisyys ovat täyttäneet odotuksemme monin kerroin”, kiittelee kulttuurikoordinaattori Pia Keltti Nokian kaupungin kulttuuripalveluista.

Monipuolinen ohjelma tehdään yhdessä
Nokian kaupungin kulttuuripalvelut vastaa alueen museotoiminnasta ja tapahtumatuotannosta yhdessä esiintyjien kanssa sekä kokoaa kesän näyttelykalenterin. Ohjelmaa on lähes päivittäin, kuten konsertteja, työpajoja, tai chitä, käsityö- ja kuvataidenäyttelyitä, lasten joogaa. Suosituimpia tilaisuuksia tänä kesänä oli tuohimestari Matti Tanttisen muistonäyttelyn avajaiset (220), joissa esiintyivät Pinsiön Pelimannit, Jari Välimäki ja Sina Kujansuu. Myös Karjalaiset markkinat (300) täyttivät pihan tuttuun tapaan. Nokian vanhat talot -tapahtuma kokosi pelkästään Hinttalaan ja työläiskotimuseoille noin 600 kävijää. ”Saamme ohjelmasta ja sen maksuttomuudesta paljon kiitoksia. Haluankin välittää kiitokset kaikille Hinttalassa tänä kesänä toimineille”, toivoo Keltti. Kulttuuripalveluiden kesätyöntekijöiksi palkatut kesäoppaat huolehtivat alueen päivittäisistä toiminnoista. Kysymyksiä museoista esitettiin ja opastuksia pyydettiin aiempaa enemmän. Museoviraston avustuksella toteutettua Luhti – aikamatka menneisyyteen -näyttelyä kehuttiin paljon. Näyttely tarkastelee ison joukon historiallisia tapahtumia Hinttalan, Kankaantaan kylän ja Nokian perspektiivistä. Museosuunnittelija Hanna Westmanin käsikirjoittamaan näyttelyyn pääsee tutustumaan jälleen ensi kesänä.

Hinttala tavoittaa monenikäisiä
Hinttalassa käy kaikenikäisiä. ”Lapsiperheet tulevat ajan kanssa, ensin aamukahville ja keppihevosten esteradalle, sitten museolle ja nikkaroimaan, ja jäävät siitä usein vielä lounaallekin”, kertovat Tanja ja Petra Helenius Café Hinttalasta. ”Nuoria, n. 20-25-vuotiaiden kaveriporukoita ja pariskuntia on selkeästi aiempaa enemmän, aikuisia ja ikäihmisiä… kaikenikäiset ihmiset ovat löytäneet Hinttalan, Hinttala elää”, Tanja Helenius summaa. Vieraita käy aiempaa enemmän myös ympäristökunnista. Visit Nokian myötä matkailumarkkinointi tavoittaa yleisöä uudella volyymillä. ”Kahvilan verkostot ja heidän sosiaalisen median käyttönsä, keskeinen sijainti ja hyvät kulkuyhteydet sekä laajat aukioloajat”, luettelee Pia Keltti lisää syitä alueen yhä kasvavaan suosioon.

Kesäkausi päättyy, joulukahvila avoinna 30.11. – 22.12.2019
Café Hinttala on avoinna ti-pe 10-18 ja la-su 10-15 vielä lauantaihin 31.8. saakka. Seuraavan kerran alue on avoinna joulunaikaan 30.11.-22.12.2019 la-su klo 10-16. Käsityöläiset voivat varata näyttelyaitoista myyntipaikkoja sähköpostitse vapaa-aikakeskus@nokiankaupunki.fi tai puhelimitse 03 5652 0100. Myyntipaikat ovat maksuttomia.

Kahvilan kilpailutus
Hinttalan nykyisen kesäkahvilan sopimuksesta myös optiot on käytetty, joten kahvilatoiminta kesästä 2020 alkaen kilpailutetaan vielä syksyn aikana. Kilpailutukseen voivat osallistua niin nykyinen yrittäjä kuin uudetkin asiasta kiinnostuneet.

Kuva: Tuohimestari Matti Tanttisen muistonäyttelyn avajaisissa esiintyivät mm. Pinsiön Pelimannit Jari Välimäen johdolla.