Yhdenvertaisuus vahva pääteema hakemuksessa kulttuuripääkaupungiksi

Tampereen ja 19 Pirkanmaan kunnan, myös Nokian, hakemus Euroopan kulttuuripääkaupungiksi on julkaistu verkossa. Hakemuksen vahva pääteema on yhdenvertaisuus. Hakemus lupaa reilusti yli sata projektia sisältävän kulttuuriohjelman Muumit -jääbaletista Eppu Normaaliin, oopperasta yleisiin saunoihin, tanssilavoista villiruokaan, skeittauksesta tasa-arvoseminaareihin, korkeataiteesta vastakulttuuriin.

Hakemus Euroopan kulttuuripääkaupungiksi on julkaistu

Englanninkielinen ja satasivuinen hakukirja löytyy hankkeen Hakukirja-sivulta. Samalta sivulta löytyy myös hakukirjasta tehty suomenkielinen tiivistelmä.

Equally European (Yhtä Eurooppaa) on hakemuksen konsepti. Pääteemana ja ydinarvona on yhdenvertaisuus. Päämäärä on lisätä yhdenvertaisuutta kulttuurin keinoin. Yhdenvertaisuus tarkoittaa esimerkiksi sukupuolten tasa-arvoa, mutta se merkitsee myös kulttuurin saavutettavuutta, osallistamista ja monimuotoisuutta.

Kulttuuripääkaupunkihaun tavoitteena on vahvistaa Tampereen ja Pirkanmaan asemaa Euroopassa. Vuodeksi 2026 Eurooppaan valitaan kaksi kulttuuripääkaupunkia. Valinta tapahtuu 2. kesäkuuta 2021. Toinen pääkaupunki valitaan Slovakiasta ja toinen Suomesta, josta mukana kisassa ovat Tampere, Oulu ja Savonlinna. Hakukirjan julkaisua koskeva tiedote kokonaisuudessaan on luettavissa Tampere26 -sivuilla.

Nokialla kulttuuripääkaupunkihanketta työstää kaupungin organisaatiosta muodostettu projektityöryhmä. Keskeinen rooli on myös ohjelmaryhmällä, jonka rungon muodostaa kulttuuri- ja kansalaistoiminnan seuraparlamentti.

Lisätietoja:

vapaa-aikajohtaja Asta Engström p. 040 7799 068