Viron ympäristöministeri Erki Savisaar: Olemme erittäin iloisia, kun saimme kuulla asiantuntijoiden näkemyksiä kiertotalouden toteuttamisesta Pirkanmaalla

Viron ympäristöministeri Erki Savisaar tutustui 24.-25.5. pirkanmaalaiseen bio- ja kiertotalouteen. Savisaar oli erityisen kiinnostunut kiertotalouden toteuttamisesta käytännössä. Hän vieraili muun muassa ECO3-alueella Nokialla ja Tampereen Vuoreksen jäteasemalla sekä Tammervoiman hyötyvoimalaitoksessa.

”Suomi on maailman eturintamassa bio- ja kiertotaloudessa. Virossa haluamme oppia pohjoisten naapureidemme kokemuksista ja hyödyntää menestyneitä käytäntöjä,” ympäristöministeri Erki Savisaar sanoo.

Ympäristöministeri Savisaarelle on tärkeää edistää Viron kierrätysvelvoitteiden saavuttamista.

”Seuraavan 2-3 vuoden aikana Viron on tehtävä valtava harppaus jätteiten erilliskeräyksessä ja materiaalien kierrätyksessä. Hyvä yhteistyö kuntien, yritysten ja valtion välillä on väistämätöntä. Olemme olleet erityisen iloisia kuullessamme asiantuntijoiden näkemyksiä kiertotalouden toteuttamisesta täällä Pirkanmaalla ja koko Suomessa,” Savisaar sanoo.

Jätehuoltoa ja kiertotaloutta kehitetään yhteistyössä

Ympäristöministeri Savisaarelle esiteltiin 17 kunnan omistaman Pirkanmaan Jätehuollon toimintamallia sekä Nokialla sijaitsevan ECO3-alueen toimintaa.

”Hyvin järjestetty kuntien yhteistyö mahdollistaa jätehuollon kokonaisuuden hallinnan ja osaamisen, tarvittavan infrastruktuurin sekä kustannustehokkaat ratkaisut. Näin asiakashinnatkin pysyvät edullisina. Me kehitämme yhteistyössä lajittelua ja kierrätystä, kiertotalouden malleja sekä tavoittelemme hiilineutraalisuutta. Myös alan yritykset ovat tässä yhteistyössä mukana,” kertoi Pirkanmaan Jätehuollon toimitusjohtaja Harri Kallio.

Nokian Koukkujärvellä ECO3-alueella sijaitsevassa biolaitoksessa, Biomyllyssä, tehdään pirkanmaalaisten biojätteistä uusiutuvaa ja paikallista BIG-biokaasua. Näin biojätteistä saadaan aikaan merkittävät ympäristöhyödyt. BIG-biokaasun lisäksi Biomyllyssä tehdään lannoitteita, jotka kelpaavat luomutuotantoon.

ECO3-aluetta luotsaavan, Nokian kaupungin omistaman Verte Oy:n toimitusjohtaja Sakari Ermala näkee, että julkisella toimijalla voi olla merkittävä rooli bio- ja kiertotalousratkaisujen synergiaetujen kokoajana ja vauhdittajana.

”Julkinen toimija on bio- ja kiertotalouden alusta ja mahdollistaja. Jotta bio- ja kiertotalous saadaan teolliseen mittakaavaan, alustayhtiö on hyvä taho johtamaan orkesteria ja varmistamaan, että liiketoimintaympäristö toteutuu kestävällä tavalla. Kestävyyttä tuo verkosto, jossa toimijat täydentävät toinen toistaan ja yhteistyö synnyttää lisäarvoa. Isossa mittakaavassa toteutuva kiertotalous palauttaa hyödyt aluetalouteen ja viime kädessä kansalaiselle.”

Lisätiedot:

Harri Kallio, toimitusjohtaja, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, p. 040 842 2600
Sakari Ermala, toimitusjohtaja, Verte Oy, p. 050 583 4233

ECO3-yritysalueelle on rakentumassa teollisen mittakaavan uudenlainen ja monialainen bio- ja kiertotalouden liiketoiminta-alue. ECO3 sijaitsee Kolmenkulman alueella Nokialla. Kansallisesti merkittävä osaamiskeskittymä toimii samalla demonstraatio- ja pilottiympäristönä, jota Nokian kaupunki ja Nokian kaupungin kehitysyhtiö Verte Oy kehittävät yhteistyössä yritysten sekä korkeakoulujen kanssa. ECO3-yritysalueen verkkosivut.