Vie vanhus ulos -kampanja on käynnissä

Ikäinstituutin Vie vanhus ulos -kampanja (7.9.-7.10.) edistää niiden ikäihmisten ulkoilua, jotka tarvitsevat siihen apua ja seuraa. Kampanjaan voi osallistua jokainen, joka haluaa tehdä hyvää. Vuosittaiseen kampanjaan kuuluu keskeisesti valtakunnallinen iäkkäiden ulkoilupäivä vanhustenviikon torstaina (viikko 40).

Vuoden 2022 kampanjan teemana on Tassut liikkelle! Teema rohkaisee liikuttelemaan raajoja jokaiselle sopivassa muodossa.

Nokian kaupungin liikuntapalvelut haastaa nokialaiset koulut, päiväkodit, vanhainkodit, eläkeläisjärjestöt, seurat ja muut yhteisöt sekä yksityishenkilöt osallistumaan ikääntyneiden ulkoiluttamiseen kampanjan ajan. Yhteiset kävelylenkit kohentavat kuntoa, virkistävät mieltä ja lisäävät toimintakykyä.

Ulkoilutukset kirjataan kampanjan nettisivuille, jonne yhteisöt voivat luoda oman ulkoilutustilin ja kirjata useamman ihmisen ulkoilutukset. Yksityishenkilöltä ei vaadita rekisteröitymistä. Jaa myös ulkoilutustarinasi sosiaalisessa mediassa käyttäen #vievanhusulos.

Miksi osallistua?

Hyvään vanhuuteen kuuluu mahdollisuus päästä ulos. Ulkona liikkuminen mm. edistää psyykkistä hyvinvointia, parantaa unenlaatua, lisää varmuutta liikkumiseen ja auttaa säilyttämään sosiaalisia suhteita. Kaikille tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, sillä arviolta puolella 75 vuotta täyttäneistä on liikkumiskyky heikentynyt. ThL:n aikuisten terveys, -hyvinvointi- ja palvelututkimuksen (2014) mukaan yli 80-vuotiaista naisista 60% ja miehistä 50% kokee vaikauksia puolen kilometrin kävelyssä.

Jokaisella on oikeus ulkoiluun.

Miten osallistua?

• Viemällä tuttuja vanhuksia ulos ja halutessasi kirjaamalla ulkoilut yllä olevan ohjeen mukaan kampanjan nettisivuille
  • Tulemalla vapaaehtoiseksi iäkkäiden ulkoiluttajaksi Penttilänpuistoon 6.10. klo 9.45 alkaen. Lue lisää ja ilmoittaudu vapaaehtoiseksi.
  • Osallistumalla Ulkoiluystäväksi iäkkäälle -koulutukseen ja alkamalla ulkoiluystäväksi. Katso lisätiedot alta
  • Yhdistyksenä järjestämällä Iäkkäiden ulkoilupäivänä tapahtuman alla olevan ohjeen mukaan

Valtakunnallinen iäkkäiden ulkoilupäivä 6.10.

Vanhustenviikon (viikko 40) torstaina vietetään iäkkäiden ulkoilupäivää ja myös Nokialla järjestetään tapahtumia sen merkeissä. Jos haluatte järjestää silloin oman tapahtuman iäkkäille, niin ilmoittakaa siitä terveysliikuntakoordinaattorille 26.9. mennessä. Teemme koosteen iäkkäiden ulkoilupäivän tapahtumista ja mainostamme niitä keskitetysti.

Ulkoiluystäväksi iäkkäälle -koulutus

Olisitko kiinnostunut ikääntyvien ulkoilutuksesta myös kampanjan ulkopuolella? Seuraava Ulkoiluystäväksi iäkkäälle -koulutus järjestetään jo muutaman viikon päästä. Lisätietoja maksuttomasta koulutuksesta ja ilmoittautumisohjeet.

Päivitetty: 16.9.2022