Tie Tampereelle -dokumenttielokuva kertoo vuoden 1918 tapahtumista

Nokian kaupungin kulttuuripalvelut järjestää yhteistyössä Pirkanmaan elokuvakeskuksen kanssa kaikille avoimen, maksuttoman yleisöesityksen Tie Tampereelle -dokumenttielokuvasta lauantaina 8. joulukuuta klo 15 Nokia-salissa. Elokuvan jälkeen yleisöllä on mahdollisuus esittää kysymyksiä elokuvan aiheista keskustelutilaisuudessa, jossa ovat paikalla ovat ohjaaja Tapio Kalliomäki ja asiantuntijana FT Tuomas Hoppu.

Huhtikuussa 2018 ensi-iltansa saanut, Heikki Ylikankaan Tie Tampereelle 1918 -teoksen pohjalta sovitettu dokumenttielokuva kertoo Suomen sisällissodan ratkaisutaistelusta, Tampereen valtauksesta keväällä 1918 ja työväestön kapinoinnista parempien elinehtojen puolesta ja tuhoutuneesta unelmasta. Elokuva kertoo, miksi sotaa käytiin vain rajatulla Suomen eteläistä osaa koskevalla alueella, vaikka sisällissodan syttymisen syiksi on esitetty vuoden 1917 Venäjän vallankumouksia, venäjän bolshevikkien kiihotuksia ja Suomen radikaalisosialistien pyrkimyksiä päästää venäläisen sotaväen avulla valtaan juuri itsenäistyneessä valtiossa.

”Jo vuonna 1993, Tie Tampereelle 1918 -teosta lukiessani, nousi mieleen ajatus, että tästä aiheesta pitäisi tehdä dokumenttielokuva. Kun kirjan sisältämään aihekokonaisuuteen ei kukaan ollut vuoteen 2013 mennessä tarttunut, päätin kysyä professori Heikki Ylikankaan mielipidettä kirjan sisällön saattamiseksi elokuvan keinoin kansalaisten nähtäväksi”, kertoo elokuvan ohjaaja Tapio Kalliomäki.

Elokuva etenee vuoden 1917 tapahtumien kautta sodan alkamiseen tammikuussa 1918 ja tiivistyen lopulta kolmen sotaviikon 15.3. – 6.4.1918 taisteluihin Tampereella ja ajallisesti rinnasteisina ”samaan aikaan toisaalla”-kohtauksina kaupungin saartorenkaan tiivistyessä päivä päivältä. Kronologisesti etenevä kerronta sodan tapahtumapaikoilla muodostaa elokuvallisen kokonaisuuden koko sisällissodan päättäneistä ratkaisutaisteluista.

”Elokuvantekijät valitsevat yleensä suuresta aihekokonaisuudesta vain yhden tai kaksi osakokonaisuutta ja kertovat niistä. Minä päätin pakata viisisataasivuisen kirjan sisällön kahdessa tunnissa katsottavaksi.”, Kalliomäki tiivistää.

Kalliomäki on toteuttanut aiemmin lähes 30 dokumenttielokuvaa. Elokuvan tekemiseen ovat osallistuneet myös TAMKin media & arts -linjan ja konservatorion musiikin opiskelijat.

Tie Tampereelle -elokuva la 8.12. klo 15 Nokia-salissa, Kylmänojankatu 3.
Ohjaus Tapio Kalliomäki. Kesto 2 h 5 min. Ikäraja K12.
Näytökseen on vapaa pääsy.

Katso elokuvan trailer