Tervetuloa mukaan Liikkuva minä! – kampanjaan

Nokian kaupungin liikuntapalvelut kutsuu kaikenikäiset nokialaiset mukaan liikkumaan touko-lokakuun aikana osana kunnan omaa Liikkuva minä - kampanjaa. Osallistua voit kerryttämällä kävelykilometrejä, pyöräilykilometrejä tai liikkumalla juuri sinulle mieluisalla tavalla! Kuntalaisten ohella haastamme mukaan myös paikalliset toimijat liikuttamaan oman seuran, järjestön ja yhteisön jäseniään sekä paikalliset työyhteisöt, koulut ja päiväkodit !

Kampanjan aikana vietetään monenlaisia valtakunnallisia teemapäiviä, joiden ajatuksena on kannustaa ihmisiä liikkeelle. Meidän oman kampanjan ajatuksena on kannustaa nokialaisia huolehtimaan hyvinvoinnistaan liikunnan keinoin sekä samalla osallistua näihin teemapäiviin itsensä hyväksi. Kampanjaamme kuuluvat liikuntavinkit saattaa auttaa jotain kuntalaista löytämään myös juuri itselleen sopivan liikuntamuodon. Teemapäiviin liittyvien tempausten ja Nokian liikuntavinkkien lisäksi tarjolla on myös perinteinen Nokian kymppi ja vitonen, tällä kertaa omatoimisena lenkkinä. Muista mahdollisista tapahtumista ja kampanjaan liittyvistä tempauksista tiedotamme myöhemmin, tätä artikkelia päivittämällä.

Valtakunnalliset teemapäivät kesäkuussa:

Kävelykilometrikisa 1.5.-31.10.2021

Helsingin seudun liikenne (HSL) ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom toivottavat kaikki tervetulleeksi mukaan vuoden 2021 Kävelykilometrikisaan! Kisa on käynnissä 1.5.-31.10.2021. Lähde sinäkin mukaan! Leikkimieliseen kisaan voi osallistua joko yksilönä tai joukkueenaan. Tarkoituksena on kerätä mahdollisimman paljon ulkona kerrytettyjä kävelykilometrejä ja saada hyvää mieltä itselle ja kanssa marssijoille! Kävelyn avulla voit oman terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lisäksi myös auttaa ehkäisemään ilmaston muutosta kulkemalla matkasi auton sijasta jalan.

Liittyäksesi mukaan sinun tulee rekisteröityä kävelykilometrikisan -sivustolla ja kirjata kilometrisi joukkueellesi. Liity mukaan Nokian kaupungin joukkueeseen koodilla: liikkuvaminä. Halutessasi voit myös perustaa oman joukkueen vaikkapa naapureiden, työkavereiden, seuran, järjestön tai kaveriporukan kanssa, mutta myös yksin voi ilmoittautua mukaan. Muistathan merkitä tietoihisi kotipaikkkakunnaksi Nokian – näin kerrytät koko kunnan yhteistä kilometripottia! Olisiko Nokia tämän vuoden kuntakisan voittaja? Siihen myös sinä voit vaikuttaa!

Pyöräilykilometrikisa 1.5.-22.9.2021

Pyöräilykuntien verkosto ry kutsuu kaikki mukaan Suomen suurimpaan pyöräilykampanjaan! Leikkimieliseen kisaan osallistutaan joukkueina. Kilometrikisassa on mukana myös Minuuttikisa ja kuntasarja. Nokian kilometripottia pääsee kerryttämään jokainen polkija, joka on tallentanut tiedon omasta henkilökohtaisesta kotikunnastaan omiin tietoihinsa, näin kirjaamasi kilometrit alkavat automaattisesti kartuttamaan myös oman kuntansa kilometrisaldoa. Tulokset saadaan jakamalla kunnan yhteenlasketut kilometrit kunnan asukasluvulla. Kannustamme perustamaan omia joukkueita naapureiden,työkavereiden, seurojen, järjestöjen tai muiden yhteisöjen välille, tai halutessasi voit osallistua myös Nokian kaupungin kaikille avoimeen joukkueeseen koodilla: liikkuvaminä. Rekisteröitymään pääset Kilometrkisa -sivustolla.

lapset polkupyöräilee

Nokian liikuntavinkit

Touko-kesäkuun ajan Nokian kaupungin liikuntapalvelut jakaa erilaisia liikuntavinkkejä omilla somekanavillaan sekä osa myös kaupungin nettisivuilla. Ota seurantaan #nokianliikuntavinkit2021 ja kaupungin nettisivut ja huomaa miten ja missä kaikkialla Nokialla voikaan liikkua! Ensimmäinen liikuntavinkki julkaistaan somekanavillamme tiistaina 4.5.2021.

Myös sinä voit lähettää oman liikuntavinkkisi tai liikuntakampanja -ideasi meille Liikuntaunelmia -lomakkeen kautta! Parhaat vinkit julkaistaan kampanjan aikana kaupungin nettisivuilla ja otetaan mahdollisuuksien mukaan myös käyttöön tulevaisuudessa!

Nokian kymppi ja vitonen!

Jo perinteeksi muodostunut, vuonna 2019 kolmekymppisiään juhlinut Nokian kymppi -tapahtuma järjestetään taas, mutta tällä kertaa omatoimisena kierroksena osana Kävelykipinä – kampanjaa. Reitti on merkattuna ‘vanhalla paikallaan’ 10.-31.5.2021. Valittavina on sekä 10km(sinisellä merkattu) että 5km lenkki(oranssilla merkattu). Reitti on kierrettävissä tapahtuma aikana niin monta kertaa kuin haluat, ja tahdin saat itse valita. Kävele, juokse, hölkkää tai nappaa vaikka kävelysauvat mukaan! Reittiohjeet löydät sivun oikeasta reunasta. Karttoja voi noutaa tapahtuma-aikana myös valmiiksi tulostettuina Kirjasto- ja kulttuuritalo Virrasta sekä Scandic Hotel Edenistä.  Montako kertaa ehdit kiertää lenkin kolmen viikon aikana? Haasta itsesi! Toivomme myös että jaat someen kuvia lenkiltäsi aihetunnisteilla: #Nokiankymppi2021, #Nokiakipittää, #Liikkuvaminä2021. Mikäli suoritit lenkkisi kävellen, voit käyttää myös tunnisteita: #kävelykipinä2021 ja #kävelykipinä. Muista merkitä myös tästä tulevat kävelykilometrit kävelykilometkisaan!

Haastamme mukaan myös paikalliset toimijat, koulut, päiväkodit ja työyhteisöt!

Haastamme paikallisia toimijoita perustamaan omia joukkueitaan mukaan kilometrikisoihin ja kartuttamaan yhdessä Nokian kilometripottia omalta osaltaan mahdollisimman paljon. Montako jäsentä teidän seurasta saadaan liikkeelle? Montako kilometria teidän luokka tai päiväkotiryhmä polkee? Tai miten monta minuuttia/kilometriä saatte liikettä aikaan omalla työyhteisöllänne? Lähde mukaan perustamalla oma joukkue. Jokainen joukkueenne jäsen joka on tallentanut tiedon omasta kotikunnastaan omiin tietoihinsa, alkaa automaattisesti kartuttamaan myös koko kunnan yhteistä kilometrisaldoa!

Lähde siis sinäkin mukaan Liikkuva minä! -kampanjaan itsesi vuoksi!