Talvisodan päättymisestä 80 vuotta – Nokian kaupunki tarjoaa yleisölle toivotun uusintanäytöksen Sota-aikaa sanoin ja sävelin -esityksestä

Talvisodan päättymisestä tulee kuluneeksi 80 vuotta perjantaina 13.3.2020. Nokian kaupungin kulttuuripalvelut tarjoaa talvisodan päättymisen muistopäivänä yleisölle toivotun uusintanäytöksen Pinsiön Mieskuoron Sota-aikaa sanoin ja sävelin -esityksestä. Esitys alkaa Kerholassa 13.3. klo 18.

Sota-aikaa sanoin ja sävelin on paljon enemmän kuin pelkkä konsertti. Kuoro muistaa ja kunnioittaa sodankäynyttä sukupolvea esityksillään. Näytelmällisin ja kuvallisin keinoin esitys laulunumeroineen vie kuulijan vahvasti niihin tunnelmiin, jotka sotavuodet kokeneelle sukupolvelle olivat täyttä totta 80 vuotta aiemmin.

Esityksen aikana kuorolaiset kertovat vanhemmilta, isovanhemmilta, sukulaisilta ja muilta kuulemiaan tarinoita ja tunnelmia noilta pelon ja ilon vuosilta. Tarinoita kuullaan myös onnellisilta lapsuusajoilta, kun sotaa ei ollut. Muutamalla kuorolaisella on omakohtaisiakin lapsuusmuistoja sotavuosilta. Tarinoinnin lomassa kuoro esittää sotavuosilta tuttuja lauluja Maila Böhmin (piano) ja Tauno Honkalan (harmonikka) säestyksellä. Kuoroa johtaa Vesa Rantamäki. Esityksen on kuorolaisten kanssa koonnut ja ohjannut Elina Ylisuvanto.

Esityksen tunnelmaa vahvistavat valkokankaalle esityksen edetessä heijastettavat kuvat. Kuvat ovat kuorolaisten perhealbumeista ja muista arkistoista. Esitys sai ensi-iltansa 30.11.2019.

Nokian kaupungin kulttuuripalveluiden tarjoamaan näytökseen on vapaa pääsy.

Kunniakäynnit sankarihaudoilla

Talvisodan päättymisen muistopäivänä lasketaan myös seppeleet sankarihaudoille Tottijärven kirkolla klo 10.30, Suoniemen kirkolla klo 11.00 ja Nokian kirkolla klo 12. Kunniakäynnit toteuttaa Nokian kaupunki, Nokian seurakunta, Nokian reservijärjestöt ja Nokian Sotaveteraanit ry.

Veijo Hynninen
Pinsiön Mieskuoro