Taidegraafikko Sauli Iso-Lähteenmäen teos palkittiin Nokialla

Nokian kaupunki ja Nokian Kuvataiteilijat ry kutsuivat kuudennen kerran kuvataideyhdistysten jäseniä osallistumaan valtakunnalliseen pienoisgrafiikan näyttelyyn. Vuosittain kokonaisuudesta on palkittu yksi teos, jonka on valinnut tehtävään kutsuttu henkilö. Valtakunnallinen pienoisgrafiikan näyttely PRINTTI VI avautui Nokian Taidetalolla sunnuntaina 18.11..

Nokian kaupunki ja Nokian Kuvataiteilijat ry kutsuivat kuudennen kerran kuvataideyhdistysten jäseniä osallistumaan valtakunnalliseen pienoisgrafiikan näyttelyyn. Vuosittain kokonaisuudesta on palkittu yksi teos, jonka on valinnut tehtävään kutsuttu henkilö. Valinta kohdistuu kunkin valitsijan henkilökohtaisen näkemyksen mukaan. Tänä vuonna valinnan teki Jenni Lahtonen, TEHDAS 108 – Tehdassaaren Luovan Keskuksen suunnittelija. Hän valitsi voittajaksi tamperelaisen taidegraafikko Sauli Iso-Lähteenmäen teoksen Kuvajaisia II (etsaus, akvatinta). Valintaansa Lahtonen perusteli seuraavasti:

”Yksinkertaisesti mielenkiintoinen teos. Huomion kiinnittävät selkeät graafiset linjat, perinteinen musta-valkoisuus sekä harmoninen sommittelu, jotka lopulta avautuvatkin aiheen moniulottuvuutena. Kontrastit; pehmeä ja kova, orgaaninen ja symmetrinen, valo ja varjo. Syvyys; aikakäsitys ikuisuudesta tähän hetkeen, konkretiasta symboliikkaan, lainalaisuuksista selittämättömyyteen… Teokseen voi uppoutua kuin taivaalla liikkuviin, muotoaan muuttaviin pilviin, ja kokea uutta joka katselukerralla. Kun pieni on erityisen kaunista, voi teoksen äärellä kokea myös jotain erityisen suurta.”

Sauli Iso-Lähteenmäki saa Nokian Kuvataiteilijat ry:ltä rahapalkinnon.

Teokset esitellään myös verkkojulkaisuna
Nokian Taidetalossa järjestettävään näyttelyyn valikoitui 96 teosta 68 taiteilijalta. Näyttelyn jurytti kuvataiteilija KuM Tomas Regan. Teoksiin voi tutustua myös näyttelykatalogissa, painetun katalogin voi noutaa maksutta Taidetalolta.

Kuva Sauli Iso-Lähteenmäki: Kuvajaisia II (etsaus, akvatinta) 2018

PRINTTI VI – valtakunnallinen pienoisgrafiikan näyttely 18.11.-14.12.2018
Nokian Taidetalo, Souranderintie 7, on avoinna ti 10-16, ke 10-18, to 10-16, pe 10-16 ja su 11-15.
Suurin osa teoksista on myös myynnissä.
Näyttelyyn on vapaa pääsy.