Taidegraafikko Anna Armisen teos palkittiin PRINTTI -näyttelyssä

Valtakunnallinen pienoisgrafiikan näyttely PRINTTI V aukeaa Nokian Taidetalolla 16.11.2017. Näyttelyn avajaisissa julkaistiin tämän vuoden voittaja, joka on joensuulainen taidegraafikko Anna Arminen teoksellaan Hiljaisuus.

Nokian kaupunki ja Nokian Kuvataiteilijat ry kutsuivat viidennen kerran suomalaisten kuvataideyhdistysten jäseniä osallistumaan valtakunnalliseen pienoisgrafiikan näyttelyyn. Näytte-lyyn valikoitui 70 teosta 36 taiteilijalta, näyttelyn jurytti kuvanveistäjä, ympäristötaiteilija Jaakko Himanen. Näyttely on tänä vuonna osa valtakunnallista Suomi100 -juhlavuoden ohjelmaa.

Vuosittain kokonaisuudesta on palkittu yksi teos, jonka on valinnut tehtävään kutsuttu henkilö. Valinta kohdistuu kunkin valitsijan henkilökohtaisen näkemyksen mukaan. Tänä vuonna valinnan teki Suomi100Nokia80 -juhlatoimikunnan puheenjohtaja, sosiaalineuvos Tuomo Nenonen. Hän valitsi voittajaksi kuvataiteilija, taidegraafikko Anna Armisen teoksen Hiljaisuus (polymeerigravyyri).

Valintaansa Nenonen perusteli seuraavasti: ”Kuvassa seisoo myrskyissä säilynyt vanha mänty vakaasti paikallaan, kivisellä rannalla, uljaana ja ylväänä. Kuva muistuttaa minua Karjalaan jääneestä Jänisjärven kotirannasta, ja siten palauttaa lukuisia muistoja mieleen. ”

Anna Arminen saa Nokian Kuvataiteilijat ry:n palkinnon, joka on suuruudeltaan 200 euroa.

• PRINTTI V – valtakunnallinen pienoisgrafiikan näyttely Nokian Taidetalolla 16.11.-10.12.2017

• Nokian Taidetalo, Souranderintie 7, on avoinna ti 10-16, ke 10-18, to 10-16, pe 10-16 ja su 11-15

• Suurin osa teoksista on myös myynnissä

Vuoden 2018 PRINTTI -näyttely järjestetään Nokian Taidetalolla marras-joulukuussa.

Lisätietoja:
Tuija Virta, Nokian Kuvataiteilijat ry:n puheenjohtaja p. 040 5920 234, noku.pj@gmail.com
Pia Keltti, kulttuurikoordinaattori, Nokian kaupungin kulttuuripalvelut p. 040 133 4101, pia.keltti@nokiankaupunki.fi

Kuva: Anna Arminen: ”Hiljaisuus” 2017, (polymeerigravyyri)