Suvi Malekin Päättymätön vaellus -näyttely avautuu Raamissa 18.11.2022

Nokian kaupunki ja Pirkkalan kunta täyttivät 100 vuotta tänä vuonna. Yhteinen historiamme on alkanut kuitenkin jo satoja vuosia aiemmin. Taiteilija Suvi Malek tarkastelee Päättymätön vaellus – narratiiveja Birkalasta eri vuosisadoilta -näyttelyssään tätä historiallista jatkumoa, sen kuuluisia ja vähemmän kuuluisia legendoja, tarinoita ja tapahtumia. Näyttely on taidenäyttely, jossa menneisyyttä tarkastellaan paikallishistoriallisesti. Taiteilijan näkökulma on ihmisläheinen, inhimillinen. Mitä olimme ennen, sitä olemme myös nyt. Mitä menneisyys kertoo meistä ja osaammeko ottaa historiasta koskaan opiksemme?

Suvi Malekin teos: Pirkkalaispäällikön voitto

”Projektin aloittaessani hukuin ajattomuuden tilaan. Heräsi ajatus asioiden muuttumattomuudesta muutosten keskellä – ajattomuudesta sekä se, kuinka historia toistaa itseään. Ilmastokriisi, taistelut oikeuksista, sekä ulkopuoliset uhat ovat teemoja, joita näemme edelleen jokapäiväisissä uutisissa. Yhteys menneisyyteen on vahva. Historia-aiheiset teokseni ovatkin jonkinlaisia heijastuksia, peilejä omaan aikaamme. Tätä ajatusta ylläpitäen näyttelyn teema on päättymätön vaellus”, Suvi Malek kertoo.

Suvi Malek

Päättymätön vaellus – narratiiveja Birkalasta eri vuosisadoilta

18.11.–30.12.2022

Taidetila Raami