Suun terveydenhuollossa alkaa valinnanvapauskokeilu

Nokian kaupunki osallistuu sosiaali- ja terveysministeriön suun terveydenhuollon valinnanvapauskokeiluun vuoden 2018 aikana. Tampereen seudun kokeilussa isäntäkaupunkina toimii Tampereen kaupunki. Mukana ovat Tampereen lisäksi Nokia, Lempäälä, Pirkkala, Orivesi, Valkeakoski ja Vesilahti.

Valinnanvapauskokeilun tarkoituksena on selvittää, voidaanko suun terveydenhuollon palveluja tuottaa asiakaslähtöisemmin, laaja-alaisemmin sekä yhtenäisemmin toimintatavoin. Lisäksi pyritään kartoittamaan mahdollisuus tietojärjestelmien integrointiin.

Kokeilu koskee aikuisten perushammashoitopalveluja. Kokeilussa 18 vuotta täyttäneillä asukkailla on mahdollisuus valita suun terveydenhuollon kunnallisen palvelun sijaan kokeilussa mukana oleva yksityinen palveluntuottaja tai ammatinharjoittaja. Valinta tehdään vain kerran, eikä palveluntuottajaa voi vaihtaa kokeilun aikana. Asiakkuus vaihtuu valinnan jälkeisenä päivänä. Kokeilu kestää vuoden 2018 loppuun.

Valittavissa olevat yksiköt julkaistaan 25.5.

Valittavissa olevat suunhoitoyksiköt löytyvät osoitteesta http://www.tampere.fi/valinnanvapaus–> Valitse suunhoitoyksikkö. Kokeiluun siihen mennessä mukaan hyväksytyt palveluntuottajat julkaistaan 25.5.2018. Kokeiluun voi tulla senkin jälkeen uusia palveluntuottajia. Valitse suunhoitoyksikkö -linkki avautuu, kun valintamahdollisuus alkaa.

Sujuvinta on tehdä valinta verkossa yllä mainitun linkin kautta. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla. Valinnan voi tehdä myös puhelimitse numerosta 03 5657 0119 arkisin kello 10–15. Palvelunumerosta voi kysyä suun terveydenhuollon valinnanvapauteen liittyvistä asioista 29.5. alkaen. Valintaa pääsee tekemään vasta touko-kesäkuun vaihteessa. Tarkempi aloituspäivämäärä ilmoitetaan myöhemmin.

Asiakkailta peritään heidän saamastaan suun terveydenhuollon palvelusta Tampereen kaupungilla voimassa olevat asiakasmaksut. Asiakasmaksut ovat samansuuruisia koko kokeilualueella. Kun asiakas on käynyt valitsemallaan palveluntuottajalla, hän saa käynnistään jälkikäteen laskun kokeilun isäntäkunnalta eli Tampereen kaupungilta.

Kokeiluun otetaan mukaan noin 4000 henkilöä. Määrä jakautuu kuntien kesken asukaslukujen mukaisesti siten, että Nokialta voi päästä mukaan kokeiluun 500 asukasta.

tampere.fi/valinnanvapaus

Projektipäällikkö Anna Maria Heikkinen