Suomenlampaat hoitavat arvomaisemaa Nokian Pitkäniemessä

Pitkäniemen niityllä laiduntaa kesällä 2020 noin 60 suomenlammasta ja karitsaa, jotka kuuluvat Nokian Sarkolassa toimivan Ala-Uotilan lammastilan katraaseen. Lampaiden laiduntaminen on osa Nokian kaupungin Pitkäniemen avoimien alueiden hoito- ja käyttösuunnitelmaa, joka on laadittu vuosiksi 2017-2021.

Avoimia niittyjä on menneinä vuosikymmeninä hoidettu perinteisesti laiduntamalla ja samaa maaseutumaista menetelmää voidaan edelleen hyödyntää luonnonmukaisten viheralueiden kehittämisessä. Ala-Uotilan lampaat laiduntavat alueella niin kauan kuin ruohoa riittää eli todennäköisesti ainakin syyskuulle asti. Laidun tarjoaa rehevää ja monipuolista ravintoa, kuten esimerkiksi hentoa ruohoa, heinää sekä puiden ja pensaiden lehtiä ja nuoria versoja.

– Lampaita ovat tervetulleita katsomaan kaikki kiinnostuneet, mutta on muistettava, ettei niitä saa ruokkia omilla eväillä. Esimerkiksi leipä ei sovi lampaille ruoaksi. Lampaita ei tulisi häiritä, vaan antaa niille työrauha. Koiria ei tule viedä laitumelle lainkaan, sanoo kaupunginpuutarhuri Virpi Hannuksela.

Lammaspaimenia etsitään Pitkäniemeen

Nokian kaupunki hakee Pitkäniemeen lammaspaimenia huolehtimaan lampaiden päivittäisistä tarpeista. Lammaspaimenten tehtäviin kuuluvat esimerkiksi lampaiden laskeminen, niiden hyvinvoinnin silmälläpito sekä puhtaan juomaveden vaihtaminen.

Kaupunki maksaa korvauksen lampaiden valvonnasta, joka on 30 euroa/tunti. Työaikaa kuluu arvion mukaan noin 30 minuuttia päivässä. Lammaspaimeneksi voi hakea esimerkiksi urheiluseuran joukkue tai yhdistys. Tehtävään toivotaan sitoutumista vähintään kuudeksi viikoksi ja ajankohta on neuvoteltavissa. Vapaamuotoisen kirjallisen hakemuksen voi toimittaa sähköpostilla maanantaihin 8.6.2020 mennessä osoitteeseen: virpi.hannuksela@nokiankaupunki.fi.

Hätilännotkon laitumella välivuosi

Suomenlampaita on laiduntanut Pitkäniemen lisäksi myös Hätilännotkossa Etelä-Nokialla. Tänä vuonna laitumella pidetään välivuosi loishäädännän vuoksi. Tämä on normaali toimenpide laiduntamisessa, joka toteutetaan noin kymmenen vuoden välein lampaiden omien loisien häätämiseksi alueelta. Tarkoituksena on saada lampaat Hätilännotkon laitumelle jälleen kesällä 2021.

Nokialla on lampaita laiduntamassa myös Luodon saaressa Pyhäjärvellä.

Lisätiedot:
kaupunginpuutarhuri Virpi Hannuksela, puh. 044 906 1245