Suomen lastenkulttuurikeskusten tuottama Lue minut -näyttely on avautunut Virrassa

Nokian kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa on tänään avautunut Lue minut –näyttely. Taidetila Raamiin rakennettu toiminnallinen näyttely on suunnattu erityisesti 7 – 14-vuotiaille, mutta sen kaunis ripustus ja suuri määrä lukemiseen innostavaa materiaalia sopii kaiken ikäisille. Kuvittaja-kirjailija Sanna Pelliccionin ja kolmen Suomen lastenkulttuurikeskuksen yhteistuotannon tuo Nokialle kaupungin kulttuuripalvelut.

Lue minut -näyttely on oodi kirjoille, tarinoille ja inspiroitumiselle. Toiminnallisessa näyttelyssä pääsee lepäämään kirjapatjalla, seilaamaan ja haaksirikkoutumaan ja avaamaan salaisuuksien kaapin sekä inspiroitumaan minimaailmoista äänimaailman lomassa.

Lue minut -näyttelyn käsikirjasto, kirjakello ja tarinalaatikot vievät kirjojen ja tarinoiden keksimisen ja kuuntelun maailmaan. ”Näyttelyyn kuuluu opastauluja sekä erillinen pedagoginen materiaali. Aineiston avulla näyttelyyn on helppoa tutustua omatoimisesti, ja sen voi myös kiertää missä järjestyksessä vain”, kertoo kulttuurikoordinaattori Pia Keltti Nokian kaupungin kulttuuripalveluista. Aineistosta saa ideoita myös jatkotehtäviin koulussa tai kotona. ”Järjestämme myös osana Nokian kulttuuripolun ohjelmaa esimerkiksi sanataidepajoja kaikille 4.luokille yhteistyössä Sanataideyhdistys Yöstäjä ry:n kanssa”, hän jatkaa.

Näyttely perustuu kuvittaja-kirjailija Sanna Pelliccionin ideoimaan samannimiseen kirjaan (Otava 2019), jonka kuvituksiin Siri Kolu on tehnyt tekstit ja inspiraatiotehtävät sanataideharjoituksineen. Visuaalisen suunnittelijan Sanna Pelliccionin ja Lastenkulttuurikeskus Pessin lisäksi kiertonäyttelyssä on useita yhteistyötahoja, kuten Tampereen lastenkulttuurikeskus Rulla, Valveen sanataidekoulu, Vantaan sanataidekoulu ja Stadian ammattiopisto.

Ryhmien tulee varata tutustumisaika ennakkoon
Näyttelyyn odotetaan tulevan paljon varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen ryhmiä. Koronaepidemiaan liittyvien turvavälien sekä miellyttävän näyttelyvierailun turvaamiseksi ryhmien tulee varata oma tutustumisaika ennakkoon. Näyttelyssä on paljon esineitä, joten ryhmäkooksi suositellaan 15 osallistujaa. Ryhmävaraukset alkavat tiistaina 8.9. klo 9 ja varauksen voi tehdä Lyytissä: www.lyyti.in/Lueminutvaraukset. Näyttelytilassa on saatavilla käsidesiä, ja käsien pesu on mahdollista heti Virran sisäänkäyntien yhteydessä. Mikäli näyttelytilassa on jo sallittu määrä väkeä, pyydetään yleisöä odottamaan vuoroaan Virran muissa tiloissa.

Lue minut -näyttely
Taidetila Raami, Nokian kirjasto- ja kulttuuritalo Virta
Avoinna 7.9 – 17.10.2020
ma – pe 9 – 20
la 9 – 15

Näyttelyyn on vapaa pääsy.