Sagan om Ringen -naamioita esillä Virran vitriineissä


Nokian kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa on 2. kerroksen lasten- ja nuortenosastojen vitriineissä esillä Helsingin Svenska Teaternin Sagan om Ringen- musikaalissa käytettyjä naamioita. Naamiot ovat näytillä lokakuun loppuun.

Kuvassa on valokuva-albumi avattuna kohdasta, jossa on henkilöitä maskeerattuna hobitti-teeman mukaisesti. Valokuva-albumin oikealla puolella on kaksi hobitti-aiheista naamiota.

Sagan om Ringen- musikaalin ensi-ilta oli tammikuussa 2001 Helsingin Svenska Teaternissa. Musikaali perustui J.R.R Tolkienin kirjaan Taru Sormusten Herrasta. Musikaalin ohjasi Andrey von Schlippe (1990 M.A. Academy of Arts in Munich) ja hän vastasi koko esityksen lavastuksen ja puvustuksen visuaalisesta ilmeestä. Musikaalin sävellyksestä vastasi Toni Edelmann (k. 2017) ja musikaali esitettiin ruotsiksi. Andrey von Schlippe on työskennellyt useissa eurooppalaisissa teattereissa ja oopperataloissa eri suunnittelu- ja ohjaustehtävissä kolmen vuosikymmenen ajan.

Naamioita musikaaliin valmistettiin yhteensä 60 kappaletta vuoden 2000 syyskauden aikana. Näyttelyssä on esillä örkkien, mustien ratsastajien, hobittien ja suohahmojen naamiotyypit. Naamioiden valmistukseen kuului monta työvaihetta ja ne valmistettiin Andrey von Schlippen suunnitelmien mukaan. Naamioihin ja maskisuunnitteluun von Schlippe oli lähtenyt hakemaan ideoita afrikkalaisista kulttuureista, jotka näkyivät muodoissa, koristeluissa ja värimaailmassa. Lopputuloksessa tavoiteltiin puusta kaivertamalla valmistettua naamiota tai sen tuntua. Naamion tuli olla käytössä kuitenkin kevyt.

Musikaalin visuaalinen ilme luotiin aikana, jolloin ideakuvasto haettiin kirjastoista ja kirjakaupoista ympäri maailmaa internetin ollessa huomattavasti nykyistä vaatimattomampi tietopankki. Naamiot sopivatkin esille juuri paikkaan, joka on toiminut pitkään visuaalisten ja luovien ammattien tietolähteenä ja inspiraation herättäjänä.

Naamioprojektin työryhmään kuului kolme maskeeraajaa. Svenska Teaternin päämaskeeraaja Inka Virolainen koordinoi projektia ja kaksi freelancer maskeeraajaa Sanna Kujala ja Minna Soronen työskentelivät päivittäin pajalla. Kiireapuna projektissa käytettiin Riitta Vaaran maskeerauskoulun oppilaita. Naamioprojektia vietiin syksyllä 2000 eteenpäin muun teatterityön ohessa. Työpaja ”naamiotehtaalle” rakennettiin Svenska Teaternin lavastamoon, jossa oli myös suunnittelija Andrey von Schlippen työpiste.

Andrey von Schlippe osallistui lukuisiin työvaiheisiin naamioiden valmistamisessa ja muotoili mm.  Gandalfin naamion mallineen. Kaikki tarvittavat työvaiheet ja naamiot olivat valmiina sovitettuina käyttäjilleen ennen ensimmäisiä pukuharjoituksia. Musikaalia esitettiin yhteensä noin 100 kertaa vuoden 2001 kevät- ja syyskaudella ja yleisöä saapui laajemmalta alueelta kuin Svenska Teaternin näytelmiin yleensä. Musikaali houkutteli alan harrastajia yli kieliryhmien ja ulkomaita myöden. Naamiot kestivät käytössä hyvin, vaikka nopeissa pukuvaihdoissa (roolista rooliin kymmenessä sekunnissa) ne lentelivätkin näyttämön takana lattialle useasti.

Naamion takana olevilla toppauksilla muokattiin kukin naamio käyttäjälleen sopivaksi. Suohahmojen naamioita pidettiin käsissä ja niiden kanssa liikuttiin mustan tyllin takana, jolloin osassa olevat spottivalot loihtivat naamion kasvoille kammottavan kajastuksen muuten pimeässä tilassa. Eräs pieni, mutta tärkeä maskiosaston tehtävä oli näytöksen esivalmistelujen aikana tarkistaa, onko naamioon liitetyssä spottivalon patterissa vielä virtaa.

Näyttely on esillä kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa 2.10.-31.10.2020.

Lisätietoja: Inka Virolainen (etunimi.sukunimi@nokiankaupunki.fi)