Säde Nummisen Annan kaiken ja enemmän -näyttely avautuu taidetila Raamissa 4.1.2023

Miltä taideteos kuulostaa? Miltä musiikki näyttää? Miltä näyttää abstrakti taideteos, joka silti vaikuttaa jotenkin tutulta? Raamissa keskiviikkona näyttelynsä avaava taiteilija Säde Numminen pyörittelee tuotannossaan muun muassa perinteisen kukka-asetelman teemaa – ja räjäyttää esitystavan uudeksi.

Säde Nummisen taide on dynaamista väripaljoutta, musiikkia ja suuria tunteita

”Aiheen pelkistäminen lähelle abstraktia esitystapaa antaa tilaa luovuudelle, tulkinnalle ja yksilölliselle tunnekokemukselle sekä taiteilijan että katsojan näkökulmasta. Värin vaikutus katsojan tunnekokemukseen teoksen äärellä korostuu, kun kevyesti samaa aihetta toistava muotokieli kertautuu. Maalauksien dynaaminen liike, teoksesta toiseen toistuvat, hienovaraisesti muuttuvat sommitelmat samaa muistuttavasta muodosta tekevät maalauksista sarjan”, Säde Numminen kuvailee tapaansa työstää teoksiaan.

Tuttu asetelmien aihe, kukka tai kasvi, saa Nummisen teoksissa ja teossarjoissa uuden olomuodon, kun värikylläinen, räiskyvä maalaustapa luo aiheeseen liike-energiaa. ”Teoksen aiheen rikottu muoto, lähes tunnistamattomaksi muuttunut, aiemmin tuttu hahmo vapaiksi liikkeiksi muuntuneena avaa ajatukselle laveampia ja monisyisempiä reittejä. Tunteelle jää enemmän liikkumatilaa ja abstraktio vapauttaa,” Säde Numminen kertoo.

Näyttelyn ja esillä olevien teosten nimet ovat tuttuja. Nimet onkin napattu musiikin maailmasta: ”Tarvitsen musiikkia tehdäkseni taidetta. Musiikin tarinat kiertyvät tekeillä oleviin maalauksiin ja toisaalta musiikki toistaa samoja tunnetiloja, joita rakennan maalausten muotoon. Musiikissa on yhtälailla kyse liike-energiasta, värimaailmasta ja tunnetiloista”, Numminen valottaa teostensa syntytapaa ja kehottaa näyttelyn kävijöitä pohtimaan esimerkiksi sitä, millaiselta musiikilta tai miltä kappaleelta jokin taideteos kuulostaa.

Vaikka maalaukset tässä näyttelyssä sointuvat hyvin sarjaksi, ne toimivat hyvin myös erillään, itsenäisinä teoksina. Teosten huikea kolorismi luo positiivista jännitettä tilaan, yksin ja erikseen. Kuten kukka, värikylläinen maalaus antaa kaikkensa – ja enemmän.

Lisätiedot ja median yhteydenotot

Taiteilija Säde Numminen, sade.numminen@gmail.com, 040 528 1579

Taidetila Raami, museo- ja kokoelma-amanuenssi Hanna Westman

044 486 0979, hanna.westman@nokiankaupunki.fi

Avoinna kirjasto- ja kulttuuritalo Virran aukioloaikojen mukaisesti

ma ja to 9-19, ti, ke, pe 9-18, la 9-15

Taidetila Raami on muunneltava, noin 110 m2 vaihtuvien näyttelyiden tila Nokian kirjasto- ja kulttuuritalo Virran 1. kerroksessa. Tilasta ei peritä vuokraa, ja Kuvasto ry:n kuuluville taiteilijoille maksetaan näyttelykorvaukset. Näyttelytilojen läheisyydessä sijaitsevat työpajatilat sekä laadukkaalla tekniikalla varustettu Hiomo-sali lisäävät vaihtoehtoja järjestää tapahtumia ja toimintaa näyttelyiden yhteyteen. Raamin näyttelyohjelmaa koordinoi Nokian kaupungin kulttuuripalvelut.