Ruoka nousee pääosaan Hinttalan kesässä

Hinttalan kotiseutumuseolla avautuu 4.6.2022 Menneen ajan ruoat -näyttely, joka esittelee Suomen ruokahistorian merkittävimpiä ruokia.

Pääosaan nousevat ne ruokatarvikkeet, joilla täällä Pohjolassa on pysytty hengissä: ruista, ohraa, naurista, lanttua ja härkäpapua on syöty paljon pidempään kuin perunaa tai pihviä. Suolakala ja leipä, puurot sekä herneistä, pavuista ja kupu- eli keräkaalista keitetyt vellit ovat rahvaan perinteistä arkiruokaa. Viiliä, voita ja lihaa saatettiin syödä juhlapäivinä. Kun nykypäivänä syödään perinneruokia, syödään itse asiassa melko uusia tulokkaita Suomen alueen ruokahistoriassa.

Nuotionauriit: Kääri halkaistut nauriit, lantut ja perunat folioon ja aseta ne nuotion hiilloksen päälle. Anna hautua pehmeän kypsäksi ja nauti suolan ja voinokareen tai suolasienisalaatin kera.

Menneen ajan ruoat -näyttelyn tuotanto

Käsikirjoitus, visuaalinen suunnittelu, taitto:

Hanna Westman ja Miia Granath, vapaa-aikapalvelut, Nokian kaupunki 2022

Valokuvat: Opa Latvala 2022

Paino: Grano Oy

Kuvausrekvisiitta: Tampereen paahtimo Ky, K-Supermarket Löytis, Prisma Nokia sekä tuotantotyöryhmän keittiön kaapit

Ruokateemaiset yleisöopastukset

Nokian ja Pirkkalan matkailuoppaiden tuottamien ruokateemaisten opastuskierrosten avulla ruokien maailmaan pääsee syventymään lisää. Opastuksiin ei ole ennakkoilmoittautumista ja niihin on vapaa pääsy.

Su 5.6. ja su 31.7. klo 12-13 Leikkiä ruoalla (lapsille)

Toiminnallinen seikkailu Hinttalan pihapiirissä ruokien maailmaan. Suunnattu 6-12-vuotiaille, mutta mukaan mahtuu jokainen. Tutustumme ruoan matkaan pellosta pöytään ja metsästä mahaan.

su 12.6. ja 24.7. klo 12-13 Ruokamatka

Hinttalan ruokanäyttelyä tukeva vuodenkiertoa mukaileva opastus, jolla tutustumaan seudun ruokakulttuurin monipuolisuuteen, sen paikallisiin erityispiirteisiin ja tapahtuneisiin muutoksiin. Kierros pidetään Hinttalan pihapiirissä, mutta ei ole esteetön ja se sisältää kurkistuksia pölyisiin ja vaikeakulkuisiin tiloihin museolla. Opastus tapahtuu sora- ja nurmipäällysteisillä väylillä sekä sisätiloissa, joihin on portaita ja kynnyksiä. Sovitamme kierroksen etenemisvauhdin osallistujien mukaan.

Hinttalan kotiseutumuseo näyttelyineen (museorakennukset, Menneen ajan ruoat ja Näkökulmia aikaan), Hinttalan kahvila sekä kädentaitajien ja taiteilijoiden myyntinäyttelyt ovat avoinna 4.6.2022 alkaen ti-pe 10-18 ja la-su 11-18. Lämpimästi tervetuloa!

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Hanna Westman