Rakkaus luontoon ja taidokas valokuvaus yhdistyvät Onni Rantasen lintukuvissa

Nokialaisen 16-vuotiaan lintukuvaaja Onni Rantasen ensimmäinen valokuvanäyttely avautuu Nokian Taidetalolla 6.9.2019. Mukana on mm. kansainvälisen Kuusamo Nature Photo -kilpailun nuorten sarjassa toiseksi tullut naarasteertä esittävä Suon kuningatar. Näyttely on avoinna 6.9. - 6.10. ja siihen on vapaa pääsy.

Nokialaisen 16-vuotiaan lintukuvaaja Onni Rantasen ensimmäinen valokuvanäyttely avautuu Nokian Taidetalolla 6.9.2019. Onni on kuvannut lintuja ja luontoa 9-vuotiaasta lähtien, ja näyttelyssä esillä olevat teokset ovat viime ja tältä vuodelta. Mukana on mm. kansainvälisen Kuusamo Nature Photo -kilpailun nuorten sarjassa toiseksi tullut naarasteertä esittävä Suon kuningatar. Vahvasti esillä on myös Nokian oma tunnuslintu kaakkuri, jonka dramaattinen ja mystinen syyssoidin on tallentunut Onnin kuviin. Siuronkoskelta kirpeänä pakkaspäivänä löytyi puolestaan talvinen vieras, koskikara.

Onnin kuvat eivät ole yksinomaan muotokuvia linnuista vaan kuvilla on aina myös oma tarinansa. Katsoja pääsee tarkkailemaan metsän, pellon ja järven lintuja osana luonnollista elinympäristöään. Tarjolla on myös yllätyksiä. Pellon suojista raksuttelevan ruisrääkän ääni on monelle tuttu, mutta harva tätä arkaa lymyilijää on päässyt näkemään. Mieleenpainuva kuvauskokemus on ollut myös kevätaamun ensimmäisten auringonsäteiden valossa alkanut teerien soidin. Tällaiset kuvat vaativat onnistuakseen sinnikästä luonnossa liikkumista, lintujen elintapoihin tutustumista sekä valokuvaustekniikan hallintaa. Eniten tarvitaan kuitenkin rakkautta luontoon ja sen asukkaiden kunnioittamista.

Luontoon ja ympäristöasioihin erikoistunut toimittaja ja tietokirjailija Markku Lappalainen on koonnut näyttelyn yhteyteen tietoa kuvissa esiintyvistä lintulajeista.

Näyttelyn on mahdollistanut Alfred Kordelinin säätiön Nokian kaupungin rahaston apuraha.

Kaakkurin huuto – Nokian luonto ja sen siivekkäät asukkaat

nokialaisen 16-vuotiaan lintukuvaaja Onni Rantasen kohtaamisia nokialaisten lintujen kanssa

Nokian Taidetalo
Souranderintie 7, Nokia
Näyttely on avoinna 6.9. – 6.10.2019
ti, to ja pe 10 – 16
ke 10 – 18
su 11 – 15

Ryhmille suositellaan ennakkovarausta sähköpostitse kulttuuri@nokiankaupunki.fi. Ryhmät voivat tutustua näyttelyyn myös aukioloaikojen ulkopuolella ennakkovarauksella.
Näyttelyyn on vapaa pääsy.