Presidentinvaalin 2. vaalin vaalipäivän äänestys Nokialla sunnuntaina 11.2.

Äänestyspaikat ovat avoinna kello 9–20.

Vaalipäivänä äänioikeutettu saa äänestää vain siinä äänestyspaikassa, joka on merkitty hänen kohdalleen äänioikeusrekisteriin. Vaalipäivän äänestyspaikan voi tarkistaa äänestäjälle ennen vaaleja postitse tai sähköisesti Suomi.fi Viestit-palvelussa lähetetystä äänioikeusilmoituksesta.

Presidentinvaalin 2. vaalin varsinainen vaalipäivänä on sunnuntaina 11.2.2024. Äänestyspaikat ovat avoinna kello 9–20.

Nokialla kymmenen äänestyspaikkaa

Eduskuntavaaleissa 2023 käyttöön otetut kaksi uutta vaalipäivän äänestyspaikkaa ovat edellisten vaalien tapaan käytössä, muut kahdeksan ovat tuttuja jo aiemmista vaaleista. Uusimmat äänestyspaikat ovat Kankaantaan äänestysalueen äänestyspaikka Nokian vanha lukio (Kylmänojankatu 3). Koskenmäen äänestysalueen äänestyspaikka on Emäkosken koulu (Ruskeepäänkatu 30).

Äänestysalue                        Äänestyspaikka

001 Keskusta                         Kirjasto- ja kulttuuritalo Virta (Hiomo-Sali), Välikatu 11

002 Kankaantaka                   Nokian vanha lukio, Kylmänojankatu 3

003 Myllyhaka                        Myllyhaan koulu, Hirsimäenkatu 30

004 Asemantaka                    Alhoniityn koulu, Nokitie 3

005 Haavisto                          Harjuniityn koulu, Lautamiehenkatu 1

006 Koskenmäki                    Emäkosken koulu, Ruskeepäänkatu 30

007 Ketolanmäki                    Koskenmäen koulu, Ketolanmäenkatu 2

008 Siuro                                Linnavuoren koulu, Linnavuorentie 17

009 Tottijärvi                           Tottijärven koulu, Opintie 1

010 Vihola                              Viholan koulu, Toukokatu 1

Äänioikeus presidentinvaalissa

Presidentinvaalissa äänioikeutettuja ovat asuinpaikasta riippumatta kaikki Suomen kansalaiset, jotka ovat täyttäneet 18 vuotta viimeistään 28.1.2024. Toisessa vaalissa käytetään samaa äänioikeusrekisteriä kuin ensimmäisessä vaalissa eli äänioikeutetut ovat samat.

Vaalipäivänä 11.2.2024 voi äänestää vain oman äänestysalueen äänestyspaikassa, joka määräytyy sen mukaan, mikä on ollut äänestäjän virallinen kotipaikka 8.12.2023. Oman äänestysalueen voi tarkastaa kotiin lähetetystä tai sähköisesti Suomi.fi Viestit-palveluun lähetetystä äänioikeusilmoituksesta.

Ajokortti, passi tai muu kuvallinen todistus henkilöllisyydestä mukaan äänestyspaikalle

Äänestäjä on velvollinen esittämään vaalitoimitsijalle selvityksen henkilöllisyydestään. Henkilöllisyyden voi todistaa esim. ajokortilla, passilla, kuvallisella KELA-kortilla tai poliisin antamalla henkilökortilla. Jos äänestäjä ei omista henkilöllisyyttä osoittavaa asiakirjaa, hän voi saada poliisilaitokselta maksuttoman, väliaikaisen henkilökortin äänestämistä varten. Väliaikaista henkilökorttia varten tarvitaan kaksi valokuvaa.

llmoitusta äänioikeudesta ei tarvitse ottaa mukaan äänestyspaikalle.

Presidentinvaalin tulosten seuraaminen

Vaalien tulostietoja voi seurata Oikeusministeriön Vaalit.fi-sivustolla vaalipäivänä 11.2.2024 klo 20 alkaen. Tulostietoja päivitetään laskennan edetessä viiden minuutin välein, aina äänten laskennan loppuun asti.

Lisätiedot:

Keskusvaalilautakunnan sihteeri Hanna Vuojela, puh. 044 486 0905