Pirkkalaistoria kunnostetaan vaiheittain viihtyisäksi kauppa- ja ajanviettopaikaksi

Nokian ydinkeskustassa sijaitsevaa Pirkkalaistoria kunnostetaan lähivuosina vaiheittain. Kunnostustyöt aloitetaan torin istutusaltaista ja niiden reunakiveyksistä syksyllä 2021. Tavoitteena on siistiä torialueen yleisilmettä ja elävöittää kaupungin keskustaa. Pirkkalaistorista halutaan kehittää eri-ikäisten nokialaisten vapaa-ajanvietto- ja kohtaamispaikka, joka on aktiivisessa käytössä ympäri vuoden.

Äiti, isä ja kaksi lasta ostavat herneitä torimyyjältä Pirkkalaistorilla.

Pirkkalaistorin istutusaltaiden kunnostamisen kustannukset katetaan kaupungin vuoden 2021 investointibudjetista. Toisessa vaiheessa kaavoitus laatii vaihtoehtoiset suunnitelmat Pirkkalaistorin laajemmasta kunnostuksesta, joissa huomioidaan torikävijöiden ja -myyjien tarpeet eri toimintojen osalta sekä uusitaan kunnallistekniikkaa. Kustannukset on tarkoitus kattaa vuoden 2022 budjettiin esitettävällä määrärahalla.

– Laitamme Pirkkalaistorin suunnitelmaluonnokset nähtäville kaupungin verkkosivustolle. Nämä luonnokset asetetaan kaupunkilaisten ja yrittäjien kommentoitavaksi loppuvuoden aikana, kertoo elinkeinojohtaja Tiina Laakkonen.

Pirkkalaistorilla palvelee kesäkaudella jäätelökioski sekä vihannes- ja marjamyynti päivittäin. Keskiviikko on varsinainen viikkotoripäivä, jolloin paikalla on useita myyjiä. Toripaikat ovat maksuttomia, eikä toripaikkaa tarvitse varata etukäteen toriaikoina eli arkisin klo 7-18 ja lauantaisin klo 8-15.

Nokian kaupunki ei järjestä Pirkkalaistorilla tapahtumia kesällä 2021 koronaviruspandemian vuoksi.

Lisätiedot:
elinkeinojohtaja Tiina Laakkonen, p. 044 486 0918