Pirkanmaan yhteinen puhelinneuvonta laajenee vammaispalveluihin

Kotona asumista tukevien palvelujen puhelinneuvonta laajensi toimintaansa 1.4.2022 alkaen Pirkanmaan kuntien vammaispalvelujen neuvontaan ja ohjaukseen.

Aikaisemmin palvelua tarjottiin Pirkanmaalla erityisesti ikäihmisille. Mukana palvelussa ovat Akaa-Urjala, Hämeenkyrö, Ikaalinen, Kangasala-Pälkäne, Kuhmoinen, Lempäälä, Nokia, Pirkkala-Vesilahti, Sastamala-Punkalaidun, Valkeakoski, Virrat-Ruovesi ja Ylöjärvi. Neuvontapuhelin palvelee arkisin kello 8.00-16.30 numerossa 040 733 3949.

Puhelinneuvonnasta saa tietoa muun muassa kotona asumista tukevista palveluista, yksityisistä palveluista, asumisesta, omaishoidontuesta, liikkumisesta, taloudellisista etuuksista ja muista raha-asioista, liikuntapalveluista, harrastusmahdollisuuksista sekä järjestöjen toiminnasta. Jatkossa Ikäneuvo-puhelinneuvonta ohjaa myös vammaisten henkilöiden palveluihin ja etuuksiin liittyvissä asioissa. Puhelinneuvonnan palvelut eivät ole ammattilaisille, mutta puhelinneuvonta palvelee asiakkaiden lisäksi myös läheisiä ja omaisia.

Tampereen kaupunki koordinoi Pirkanmaan puhelinneuvontapalvelua. Palveluntuottajana toimii ryhmittymä, johon kuuluvat Sociala Oy, Tammenlehväkeskus Oy ja Tampereen Kehitysvammaisten Tuki Ry. Puhelinneuvonnan palveluohjaajat ovat innoissaan oppimassa palvelu- ja toimintamahdollisuuksista koko Pirkanmaan alueella, kertoo palveluvastaava Taru Malinen. Tiivistä yhteistyötä tehdään kuntien vammaispalvelujen kanssa, jotta asiakas saa ketterästi tarvitsemansa avun. Puhelinneuvontaan voi ottaa yhteyttä asiassa kuin asiassa. Neuvonnassa etsitään yhdessä ratkaisuja asiakkaan tarpeisiin.

Yhteinen koko Pirkanmaata palveleva puhelinneuvonta on taas yksi askel kohti yhteisiä sosiaali- ja terveyspalveluja Pirkanmaan hyvinvointialueelle. Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskus -hanke (PirSOTE) on ollut mukana puhelinneuvonnan käyttöönoton laajentamisessa. Ikäihmisten palveluissa puhelinneuvonta on parantanut saatavuutta ja asiakkaan ohjautumista yhdellä yhteydenotolla oikean palvelun piiriin. Tästä hyväksi koetusta palvelukonseptista odotetaan merkittävää parannusta myös vammaisten asiakkaiden palvelujen saatavuuteen.