Pirkanmaan suositukset tiukentuvat: Nokialla suljetaan esimerkiksi kaupungin sisäliikuntatilat, kuntosalit, uimahalli ja nuorisotilat

Pirkanmaa on lähellä siirtymistä koronaviruksen leviämisvaiheeseen, minkä vuoksi alueellinen pandemiaohjausryhmä on linjannut uusia suosituksia kunnille, yhteisöille, yrityksille ja kansalaisille. Nokian perusturvalautakunta on 30.11. päättänyt, että Nokialla suljetaan muun muassa nuorisotilat ja kaupungin sisäliikuntatilat, kuten uimahalli ja kuntosalit ajalle 2.–21.12. Kirjastoissa siirrytään rajoitetusti pelkkään lainaustoimintaan.

”Rajoitusten tavoitteena on välttää koronaepidemian pahentuminen ja terveydenhuollon ylikuormittuminen. Virus ei tunne kuntien rajoja, joten Nokiallakin on syytä linjata kaupungin toimintaa uusien alueellisten suositusten mukaisesti,” sanoo Nokian kaupunginjohtaja Eero Väätäinen.

Väätäinen vetoaa nokialaisiin, että kaikki noudattaisivat huolellisesti annettuja suosituksia. Hyvä hygienia, turvavälien pitäminen ja maskin käyttö ovat edelleen tärkeitä viruksen leviämisen hillitsemiseksi. Tarpeetonta matkustamista suositellaan välttämään erityisesti leviämisvaiheen maakuntiin, joihin tällä hetkellä kuuluu muun muassa Uusimaa.

Kaupungin sisäliikuntatilat suljetaan ja vuorot peruutetaan

Nokian uimahalli, kaikki sisäliikuntasalit sekä jäähalli ja kaupungin kuntosalit suljetaan ajalla 2.–21.12. Kyseisten tilojen varatut vuorot peruutetaan. Yksityiset sisäliikuntatilat suositellaan suljettaviksi vastaavaksi ajaksi.

Rajoitukset eivät koske yksilö- ja ryhmälajien maajoukkuetoimintaa, SM-tason ja 1-divisioonatasoista kilpailu- ja harjoittelutoimintaa sekä kansainväliselle huipulle tähtäävää ammattimaista harjoittelua. Kilpa- ja huippu-urheilun harjoittelu- ja kilpailumahdollisuudet turvataan sarjalisenssisopimukseen tai urheilusopimukseen perustuvalle ammattilaisurheilulle OKM:n määritelmän mukaisesti, maajoukkuetoiminnalle, Olympiakomitean tukiurheilijoille ja OKM:n apurahaurheilijoille. Vuoroista sovitaan erikseen urheilijoiden kanssa.

Kaikki liikuntapalveluiden järjestämät terveysliikuntaryhmät keskeyttävät toimintansa. Korvauksena keskeytyksestä ikääntyneiden kausimaksullisiin ryhmiin osallistunut saa yhden ilmaisen uinti- tai kuntosalikerran Nokian uimahallissa. Korvauskäynti on voimassa 31.1.2021 asti ja sille ilmoittaudutaan nimellä uimahallin kassalle.

Kirjastot toimivat rajoitetusti, nuorisotilat suljetaan

Kirjastojen lainaustoiminta jatkuu rajoitetusti: vain varatun aineiston noutaminen ja aineiston palauttaminen sallitaan. Kirjasto- ja kulttuuritalo Virta suljetaan muulta toiminnalta 2.–21.12. Linnavuoren kirjasto toimii rajoitetusti samoin periaattein. Kirjastoauto palvelee nokialaisia kioskiperiaatteella. Kirjastot tiedottavat asiakkaitaan tarkemmin lainauskäytännöstä.

Nuorisotilat suljetaan ajalle 2.–21.12. Nuorisotyöntekijät siirtyvät jalkautuvaan ja digitaaliseen nuorisotyöhön. Etsivän nuorisotyön palvelut pysyvät ennallaan.

Pirkan opiston kurssit keskeytetään, ikäihmisten Setori on suljettu

Pirkan opiston kansalaisopiston kurssit keskeytetään 2.–21.12. Taiteen perusopetuksen eli taidekoulujen opetus muunnetaan etäopetukseksi. Opiston tapahtumat perutaan 2.12. alkaen vuoden loppuun asti.

Ikäihmisten lähitori Setori on suljettu 30.11.2020–10.1.2021.

Yleisötilaisuuksiin 10 henkilön rajoitus

Perusturvalautakunnan päätöksellä yli 10 henkilön yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset kielletään Nokialla 2.–21.12. Julkisissa sisätiloissa sekä museoissa ja teattereissa yleisömäärä rajataan 10 henkilöön. Yksityistilaisuuksissa suositellaan noudatettavaksi korkeintaan 10 henkilön rajaa.

Kaupunki ei vuokraa tilojaan 2.–21.12. väliselle ajalle yli 10 hengen yksityisiin tai julkisiin tilaisuuksiin. Rajoitus koskee jo olemassa olevia sekä uusia tilavarauksia.

Peruskoulut ja varhaiskasvatus jatkavat lähitoimintana

Nokian kaupungin esiopetus, perusopetus ja toisen asteen opetus jatkuvat lähiopetuksena. Varhaiskasvatus, koulujen aamu- ja iltapäivätoiminta sekä koulujen kerhot jatkuvat normaalisti hygienia- ja turvaohjeistukset huomioiden. Toisen asteen opiskelijoille on jo aiemmin asetettu maskisuositus.

Nokian lukion ylioppilasjuhlaan 5.12. voivat osallistua ylioppilaat ja juhlan esiintyjät. Läheiset ja muut vieraat voivat seurata tilaisuutta Nokian Uutisten striimauksen välityksellä.

Kaupungin henkilöstölle suositus kasvosuojaimen käytöstä 1.12. alkaen

Nokian kaupungin henkilöstölle on annettu suositus kasvosuojaimen käytöstä 1.12. alkaen. Työstä ja työtilanteesta riippuen henkilöstön suositaan käyttävän joko kasvovisiiriä, kasvomaskia tai kirurgista suu-nenäsuojaa. Kaupungissa on voimassa etätyösuositus niiden työtehtävien osalta, joissa etätyö on mahdollista.

Nokian kaupunki suosittelee myös kaupungin tiloissa vieraileville asiakkaille maskin käyttöä.

Lisätiedot:
kaupunginjohtaja Eero Väätäinen, 03 5652 0001
perusturvajohtaja Eeva Halme, 040 7799 270

Vapaa-aikapalveluiden osalta:
vapaa-aikajohtaja Asta Engström, 040 7799 068
Liikuntapalveluiden osalta:
liikuntapalvelupäällikkö Hanna Murotie, 040 1334 427

Uutista päivitetty 1.12. klo 11.15: Lisätty tieto Nokian lukion ylioppilasjuhlien järjestelyistä.