Pirkanmaan kiertotalouden malli mitalisijoilla kansainvälisessä kilpailussa

Eurooppalaisten kaupunkien verkosto Eurocities palkitsee parhaat kiertotalouden toimintamallit marraskuussa Slovenian Ljubljanassa. Tampereen seudun yhteistoimintamalli on listattu kolmen parhaan joukkoon Eurocities Awardsin yhteistyösarjassa. Verkostoon kuuluu 130 kaupunkia ja 40 kumppanuuskaupunkia 35 maasta.

ECO3-yritysalueen logo, jossa tummanvihreällä tekstillä kirjaimet ECO ja kolmosnumero turkoosilla värillä.

Kilpailuehdotuksen keskiössä on Nokian ECO3 -kiertotalouskeskus, joka kehittää ravinteiden kiertoa erityisesti maataloudessa ja elintarviketuotannossa. ECO3 perustuu kuntarajat ylittävään yhteistyöhön julkisen sektorin, yritysten ja tutkimuslaitosten välillä. Kolmenkulmassa sijaitsevaan kiertotalouskeskukseen halutaan yhteistyöhön tutkimustoiminta ja yritykset, jotka pystyvät luomaan liiketoimintaa jätteistä.

Tampereen seudun kuntien omistama jäteyhtiö ja Nokian Vesi Oy:n uusi jätevedenpuhdistamo ovat kiertotalouskeskuksen ankkuriyritykset. Niiden luomalle alustalle on syntymässä merkittävä kiertotalouden ekosysteemi. Kiertotalouskeskukseen rakennettavasta biokaasulaitoksessa saadaan sekä jätevedestä että biojätteestä  biokaasua liikennepolttoaineeksi ja ravinteita maatalouden käyttöön. ECO3-alueelle on tekeillä myös 16 hehtaarin biomassaterminaali, joka tarjoaa puupohjaisia materiaaleja energiateollisuuden tarpeisiin.

Myös Kiinan Guangzhoussa 2016 palkittu Pirkanmaan toimintamalli ei olisi mahdollinen ilman kuntalaisten ja kumppaniyritysten osuutta. Pirkanmaan Jätehuolto tekee yhteistyötä yli 50 yrityksen kanssa. Eurocities Awardsin raati arvosti myös toimintamallin taloudellisia tekijöitä, kuten maan alhaisimpia jätehuoltomaksuja sekä investointien rahoittamista ilman verovaroja.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Harri Kallio