Pirkanmaan Jätehuolto ostaa Nokian kaupungilta Koukkujärven jätekeskuksen tontit

Pirkanmaan Jätehuolto Oy ostaa Nokian kaupungilta Koukkujärven jätekeskuksen kaksi tonttia, joiden yhteispinta-ala on lähes 60 hehtaaria. Yhtiön jätekeskus on toiminut tontilla vuodesta 1995. Kaupan arvo on noin 2,5 miljoonaa euroa ja se vaatii vielä Nokian kaupunkikehityslautakunnan käsittelyn sekä kaupunginhallituksen hyväksynnän.

Biolaitoksen tuotantolinjasto rakentumassa.

– Tonttien hankinta mahdollistaa paremmin toimintojen kehittämisen tulevien vuosien aikana. Alueelle valmistuu biolaitoksemme ja BIG-kaasuntankkausasema. Laitoksessa tehdään biojätteistä ja lietteistä biokaasua sekä lannoitteita. Kehitämme alueella myös jätteen vastaanottoa ja mullan tuotantoa, Pirkanmaan Jätehuollon toimitusjohtaja Harri Kallio kertoo.

Kallion mukaan tontin hankinta mahdollistaa myös tulevaisuuden investoinnit muun muassa aurinkovoimaan, vetytehtaaseen sekä hiilidioksidin talteenottoon. Koukkujärven vanha kaatopaikka on kasvanut viime vuosina kiertotalouden keskukseksi. Pirkanmaan Jätehuolto haluaa panostaa nyt tulevaisuuden energiaratkaisuihin.

Koukkujärven jätekeskuksen alueella sijaitsee 1960-luvulla käyttöönotettu kaatopaikka. Pirkanmaan Jätehuolto huolehtii myös sen käytöstäpoistosta ja jälkihoidosta, kuten kaatopaikkakaasujen ja suotovesien keräyksestä. Koukkujärven jätekeskus on osa bio- ja kiertotalouden ECO3-yritysaluetta, jota Nokian kaupunki kehittää yhdessä julkisten ja yksityisten yritysten, korkeakoulujen sekä tutkimuslaitosten kanssa.

– Pirkanmaan Jätehuollon merkittävät investoinnit ECO3-yritysalueelle edistävät kiertotalousalueen kehittymistä ja tuovat lisäarvoa alueen muille yrityksille sekä elinvoimaa ja kasvua Nokialle, sanoo kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen Nokian kaupungilta.

Pirkanmaan Jätehuollon toimitusjohtaja Harri Kallio, biolaitoksen laitosmestari Tommi Jaakkonen, Nokian kaupungin kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen ja kaupungin kehitysyhtiö Verten toimitusjohtaja Sakari Ermala seisovat biolaitoksen metallisillalla.
Pirkanmaan Jätehuollon toimitusjohtaja Harri Kallio, biolaitoksen laitosmestari Tommi Jaakkonen, Nokian kaupungin kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen ja kaupungin kehitysyhtiö Verten toimitusjohtaja Sakari Ermala seuraavat biolaitoksen valmistumista ECO3-kiertotalousalueella. (Kuva: Eino Ansio)

Lisätiedot:
Pirkanmaan Jätehuolto Oy, Harri Kallio, toimitusjohtaja, puh. 040 842 2600
Nokian kaupunki, Mikko Nieminen, kaupunkikehitysjohtaja, puh. 040 133 4780

Pirkanmaan Jätehuolto – ympäristölle paras
Huolehdimme, että 17 kunnassa lajittelu ja kierrätys sujuu, kuljetukset rullaavat ja jätteenkäsittely on huippulaatua. Jätteistämme 99 % hyödynnetään materiaalina tai energiana. Olemme innostunut kiertotalouden edelläkävijä. www.pjhoy.fi

Nokian kaupunki
Nokia on kasvava, lähes 35 000 asukkaan kaupunki Pirkanmaalla, vetovoimaisella Tampereen kaupunkiseudulla. Kaunis luonto, hyvät palvelut ja keskeinen sijainti tarjoavat erinomaiset edellytykset asumiselle. Nokialla toimii noin 1800 yritystä ja kaupungilla on monipuolinen elinkeinorakenne sekä vahva teollisuusperimä. Täällä syntyy uutta. www.nokiankaupunki.fi

Karttakuva Pirkanmaan Jätehuollon tonttien sijainnista ECO3-yritysalueella.
Pirkanmaan Jätekeskuksen tontit sijaitsevat Koukkujärventien ja Testiradantien varrella.