Päivystykset pääsiäisen 2020 aikana

Nokialaisia palvelevat myös pääsiäisen pyhinä 10.-13.4. koronavirus-neuvontanumerot, terveyspalveluiden kiireellisen hoidon ajanvaraus sekä sosiaalipäivystys kiireellisissä avunpyynnöissä ja neuvonnassa.

Tays päivitti 3.4. kriteerit koronaviruksen näytteenottoon ja nyt testejä tehdään kasvavassa määrin. Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöä sekä heidän perheitään kannustetaan hakeutumaan testeihin herkästi. Lisäksi testataan muun muassa hengitystieoireisia yli 70-vuotiaita, ulkomailta tai Suomen riskialueilta palaavia sekä osastohoitoa tarvitsevia potilaita.

Koronaviruksen neuvontanumerot ovat avoinna pääsiäisenä

Nokian terveyspalveluiden koronavirus-neuvontanumero 03 5652 1105
palveluaika pääsiäisen pyhinä klo 9-20

Taysin koronavirus-neuvontanumero 03 311 65333
vuorokauden ympäri, ota yhteyttä kun Nokian numero on suljettu

Kenelle tehdään koronavirustesti ja kenen tulee hakeutua testiin?

COVID-19-näytteitä otetaan akuuttiin hengitystieinfektioon sairastuneilta seuraavista ryhmistä:

• terveyden- tai sosiaalihuollon henkilökunta, omaishoitajat, henkilökohtaiset avustajat sekä vesilaitoksen työntekijät
  • henkilöt, joiden perheessä on terveyden- tai sosiaalihuollon työntekijä,
  • pneumonia- eli keuhkokuumepotilaat iästä riippumatta,
  • yli 70-vuotiaat akuuttiin hengitystieinfektioon sairastuneet,
  • akuutin hengitystieinfektion vuoksi sairaalahoitoon joutuvat potilaat,
  • akuuttiin hengitystieinfektioon sairastuneet henkilöt, joilla on ollut lähikontakti varmistetun COVID-19-tapauksen kanssa tai jotka ovat palanneet ulkomailta, Pohjois-Suomen laskettelukeskuksista tai Uudenmaan alueelta 14 vuorokauden sisällä.

Jos kuulut näihin ryhmiin ja sinulla on äkillisen hengitystieinfektion oireita, kuten kuumetta, yskää tai hengenahdistusta, ota yhteyttä yllä oleviin neuvontanumeroihin.

Ota myös aina yhteyttä, jos sinulle tulee vakavia hengitystieoireita, kuten hengenahdistusta tai yleistilasi laskee, etkä enää pärjää kotona. Hätätilanteessa soita 112.

Suuri osa koronavirukseen sairastumisista on lieviä. Silloin voit jäädä sairastamaan kotiin, jos et kuulu yllä oleviin ryhmiin.

Terveyspalveluiden ajanvaraus päivystää

Terveyspalveluiden kiireellinen ajanvaraus 03 5652 1100
palveluaika pääsiäisen pyhinä klo 9-20

Ota yhteyttä muissa kuin koronavirukseen liittyvissä, kiireellistä hoitoa vaativissa asioissa. Jos puheluusi ei heti vastata, voit jäädä jonottamaan tai jättää takaisinsoittopyynnön, johon vastaamme mahdollisimman nopeasti.

Tays ensiapu Acuta 03 311 611
päivystys yöaikaan

Sosiaalipäivystys auttaa kiireellisissä tilanteissa

Seutukunnallinen sosiaalipäivystys 0500 625 990
vuorokauden ympäri

Voit ottaa yhteyttä sosiaalipäivystykseen, kun tarvitset kiireellistä apua ja neuvontaa

• lastensuojeluun
  • muuhun sosiaalityöhön
  • perhekriiseihin
  • perheväkivaltaan
  • elämänhallintaan tai asumiseen
  • mielenterveyteen tai päihteisiin liittyvissä asioissa.

Sosiaalipäivystykseen saat yhteyden myös soittamalla hätänumeroon 112.

Viikolla voit ottaa yhteyttä kiireellisissä asioissa virka-aikaiseen päivystysnumeroon 040 7799 289 ja muissa ohjauksellisissa asioissa voit kysyä neuvoa sosiaalityön neuvonnasta 03 56521 522.

Omaolon oirearviokysely on aina auki netissä

Jos epäilet koronavirustartuntaa, kannattaa täyttää sähköinen Omaolon koronaoirearviokysely. Muistathan valita koronavirustaudin oirearvion täytön jälkeen kotikuntasi tarkistaaksesi Nokian kaupungin ajantasaiset toimintaohjeet.