Päivähoidon ja koulujen ryhmille runsaasti ohjelmaa Virrassa

Kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa järjestetään monipuolista ohjelmaa kaiken ikäisille lapsille ja nuorille varhaiskasvatuksesta toisen asteen oppilaitoksiin. Ohjelmasta vastaavat kirjasto-, kulttuuri- ja nuorisopalvelut yhteistyökumppaneineen. Ruuhkien välttämiseksi ryhmien tulee varata oma aika ennakkoon opastuksiin ja muuhun ohjelmaan.

Varhaiskasvatuksen ryhmille tarjotaan esimerkiksi satuhetkiä ja tutustumistuokioita. ”Ne varataan etukäteen ryhmäkohtaisesti koronariskin minimoimiseksi. Alle kouluikäisten tutustumistuokioissa painotetaan uuteen kirjastotaloon tutustumisen lisäksi yleisesti kirjastossa toimimista. Lapset ovat innoissaan kirjaston teknologiasta, joten harjoittelemme käyttämään lainaus- ja palautusautomaatteja sekä puhumme kirjojen kohtelusta”, kertoo erikoiskirjastonhoitaja Marjo Laakkonen. Koululaisryhmille ohjelmassa on sekä yleisesti Virran palveluja ja toimintoja esitteleviä tutustumiskierroksia että luokka-asteittain kohdennettua ohjelmaa. Tutustumiskierroksella kuullaan myös Virran näyttelyistä sekä esillä olevasta taiteesta, rakennuksen arkkitehtuurista ja sisustuksesta.

”Olemme suunnitelleet ohjelmaa lasten ja nuorten näkökulmasta, ja Virrassa läsnä oleva taide ja kulttuuri antavat siihen uusia, innostavia mahdollisuuksia”, iloitsee kulttuurikoordinaattori Pia Keltti Nokian kaupungin kulttuuripalveluista. ”Esimerkiksi syyskuussa avautuvassa Lue minut –näyttelyssä järjestämme 4.luokkien Nokian kulttuuripolun ohjelmassa olevia sanataidepajoja”, hän jatkaa. Toiminnallisessa, erityisesti 7 – 14 –vuotiaille suunnatussa näyttelyssä voi myös kiertää omatoimisesti ilman opasta siellä olevia tehtäviä tehden, kunhan varaa ryhmälle ajan ennakkoon. Näyttelyn on tuottanut kuvittaja-kirjailija Sanna Pelliccioni yhdessä Vantaan Lastenkulttuurikeskus Pessin kanssa. Vitosluokkien keväältä siirtyneet kulttuuripolun kirjailijavierailut puolestaan järjestetään Hiomo –salissa, vieraana on nokialainen kirjailija Johanna Hulkko.

Elokuussa Virrassa on jo vieraillut useita koululaisryhmiä. Nuorisopalveluiden Nokianvirran koulun 7.luokille suunnatut ryhmäytykset olivat ohjelmassa ensin. Myös kirjastopalvelut ovat kierrättäneet joitakin ryhmiä tiloihin tutustumassa ja kirjastopalveluja esitellen, ja Ossi Somman näyttelyä Näinkö tässä kävikin? on esitelty luokille ennakkovarausten mukaan. ”Suunnittelemme myös parhaillaan tulevaa ohjelmaa yläkoulujen sekä kirjasto- ja kulttuuripalveluiden kanssa”, kertoo nuoriso-ohjaaja Anu Nevalainen. Luvassa on esimerkiksi 7.luokille suunnattuja kirjavinkkauksia sekä Virran taidekokoelmaa esitteleviä kierroksia 9.luokille. Vierailujen yhteydessä pyritään järjestämään aikaa aina myös talon ja palvelujen esittelylle muutenkin, varsinaisen päivän teeman lisäksi.

Ajankohtaiseen ryhmille tarjottavaan ohjelmaan voi tutustua Virran verkkosivuilla www.nokiankaupunki.fi/vapaa-aika/virta/ryhmat-virrassa/

Kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa noudatetaan viranomaisten antamia kokoontumisrajoituksia ja turvallisuusohjeita koronavirustartuntojen leviämisen ehkäisemiseksi.