Oulu valittiin Euroopan kulttuuripääkaupungiksi 2026

Oulu on valittu Euroopan kulttuuripääkaupungiksi 2026. Valinnan julkisti kansainvälinen asiantuntijaraati Helsingissä 2. kesäkuuta 2021. Tampereen ja Pirkanmaan yhdessä valmistelema hakukirjan kokonaisuus sisältää kuitenkin osioita, jotka toteutetaan joka tapauksessa. Ohjelmasta toteutetaan noin 10 prosenttia, ja tähän myös mukana olevat 19 muuta pirkanmaalaista kuntaa on sitoutunut.

”Harmittaa toki, ettemme tulleet valituiksi”, tunnustaa Tampereen pormestari Lauri Lyly ja jatkaa: “Lämpimät onnittelut voittajalle, joka ansaitusti tuli valituksi.” ”Kuten aina tämmösen pitkän työrupeaman jälkeen, niin kyllähän se aina pysäyttää, että olemme nyt tässä tilanteessa”, sanoo puolestaan Tampereen hakuprojektin johtaja Perttu Pesä. ”Ensinnäkin onnittelut tietysti Oululle siitä, että heidät on valittu. Kannustan kaikkia tamperelaisia ja pirkamaalaisia pitämään pään pystyssä, sillä tämä työ mitä on tehty, tämä ei tule menemään hukkaan”, toteaa Perttu Pesä. Myös pormestarin mielestä on aihetta olla tyytyväinen: ”Kaikesta huolimatta ovat Pirkanmaa ja Tampere yhdessä voittajia, koska hakuprosessi on nostanut laajan ja monipuolisen kulttuuritarjontamme yhä paremmin esille.”

Pirkanmaalla toteutuu hankeohjelmasta noin 10 prosenttia

Valintaraadin päätös lopettaa kulttuuripääkaupunkivuoden valmistelun täydessä mitassa. Ohjelmisto ei toteudu suunnitellussa laajuudessa. Se ei kuitenkaan tarkoita että Pirkanmaalla olisi tehty turhaa työtä. ”Tampereen ja Pirkanmaan yhdessä valmistelema hakukirjan kokonaisuus sisältää osioita, jotka toteutamme joka tapauksessa. Olemme saaneet uutta pontta ja hyviä ideoita hakuprosessin aikana yhteisen kulttuuritarjonnan ja elämyksien kehittämiseksi. Tämä ei tokikaan valu hukkaan”, Lyly sanoo.

Jo hakuprosessin aikana on valmisteltu ns. “Plan B” siltä varalta, että Tamperetta ei valita. Myös hakemuksessa on mainittu, että tässä tapauksessa toteutetaan hakemuksessa mainitusta kulttuuriohjelmasta noin 10 prosenttia. Myös mukana olevat 19 muuta pirkanmaalaista kuntaa on sitoutunut Plan B:n toteutukseen. ”Käynnistämme kulttuuripääkaupunkihaun jälkeisen työn, jossa toteutamme harkitusti yhdessä parhaiksi katsomiamme osioita hakukirjamme sisällöistä. Pirkanmaalaiset pääsevät nauttimaan uusista kulttuurisisällöistä”, vakuuttaa myös Lyly.

Alueen rooli ollut korostunein Euroopan kulttuuripääkaupunkien historiassa

Serlachius-museoiden johtaja, Tampereen ja Pirkanmaan kulttuuripääkaupunkihaussa vahvasti mukana oleva Pauli Sivonen sanoo lukeneensa yhteensä 150 eri kaupunkien kulttuuripääkaupunkihakemusta. ‘“Täytyy sanoa, että alueen ja Pirkanmaan rooli TampereRegion2026-hankkeessa on ehkä korostunein tuntemassani Euroopan kulttuuripääkaupunkien historiassa”, Sivonen kehuu. Sivosen lukukokemus on Suomessa ainutlaatuinen. Hän on yhä ainoa suomalainen, joka on ollut jäsenenä Euroopan kulttuuripääkaupunkeja valitsevassa raadissa. “Tätä projektia on alusta asti tehty vahvasti alueellisena; olemme kiertäneet alueen kuntia ahkerasti ja saaneet sieltä erinomaisia hankkeita edistettäväksi”, hän sanoo. Tiedote on luettavissa kokonaisuudessaan Tampere26 -sivulla.

Tampereen ja Mänttä-Vilppulan lisäksi kulttuuripääkaupungin titteliä tavoittelivat kumppanikunnat Akaa, Hämeenkyrö, Ikaalinen, Kangasala, Kuhmoinen, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Parkano, Pirkkala, Pälkäne, Ruovesi, Sastamala, Urjala, Valkeakoski, Vesilahti, Virrat ja Ylöjärvi. Tampereen ja Pirkanmaan kulttuuripääkaupunkihaku käynnistyi virallisesti maaliskuussa 2019. Yli kahden vuoden haku-urakkaan on osallistunut varsinaisen hakutiimin lisäksi satoja kulttuuritoimijoita eri puolilta Pirkanmaata.