Oppilaat budjetoivat 10 000 euroa suunnittelemilleen huippuhankkeille

Keskiviikkoaamu 15.3. alkoi jännittävissä merkeissä, kun kirjasto- ja kulttuuritalo Virran Hiomo-sali täyttyi kaikkien Nokian koulujen oppilaskuntien edustajista. Edustajat esittelivät omilla kouluillaan oppilaskunnissa yhteisesti ideoidut huippuhankkeet. Muita oppilaita oli osallistettu muun muassa teettämällä kyselyitä. Huippuhankepäivänä oppilaat pääsivät päättämään koulujen budjetista koostuvasta 10 000 euron rahasummasta omille hankkeillensa.

Jokainen koulu saa takuusumman, joka perustuu oppilasmääriin. Takuusummat lähtevät 200 eurosta ja on maksimissaan 1700 euroa. Muutama koulu oli hakenut lisärahoitusta muun muassa vanhempainyhdistyksiltä.

Hankerahoja haettiin seuraaviin kohteisiin:

• Rajasalmen koulu: para liikuntapäivään
  • Vahalahden koulu: päiväretki Liikuntakeskukseen
  • Taivalkunnan koulu: Retki Sastamalaan Herra Hakkaraisen taloon ja Pukstaaviin
  • Siuron koulu: hankitaan jalkapallomaalit koulun pihalle
  • Linnavuoren koulu: hankitaan välituntivälineitä
  • Nokian koulu: ostetaan pelivälineitä
  • Koskenmäki- tervasuo: hankitaan liikuntavälineitä, säkkituoleja ja viherkasveja
  • Tottijärvi: hankitaan koripalloteline ja siihen alusta tai tekonurmikenttä
  • Viholan koulu: ostetaan uusia kirjoja koulun kirjastoon
  • Myllyhaan koulu: ostetaan lapsille tarkoitettu biljardipöytä ja uusia kirjoja
    koulun kirjastoon
  • Alhoniityn koulu: välituntivälineille kioskirakennus
  • Kankaantaan koulu: hankitaan koulun oma maskottipuku nimeltä Ilkka-orava ja
    uusia kirjoja koulun kirjastoon
  • Harjuniityn koulu: hankitaan taidetta koulun seinille (muraali tai canvastaulu)
    ja uusia juomalaseja
  • Nokianvirran koulu: ostetaan pehmeitä istuimia ja sohvia
  • Emäkosken koulu: avustusta välituntikioskissa myytäviin välipala sämpylöihin
  • Nokian lukio (Silta-kampus): ostetaan sohvia

Tilaisuuden avasi sivistysjohtaja Mika Seppänen, jonka jälkeen jokainen koulu esitteli hankkeensa. Budjettineuvotteluita tehtiin kolmessa ryhmässä sopuisasti ja lopullinen rahoitusesitys valittiin äänestyksen perusteella. Kokousta johti nuorisovaltuuston puheenjohtaja Vilho Tolonen. Tapahtuman järjestelyistä vastasivat kaupungin nuorisopalvelut ja Nuorisovaltuusto.