Operaatio Pirkanmaa toteuttaa kulttuuripääkaupunkihaun tavoitteita

Vuosina 2022 - 2024 toteutuvan projektin tavoitteena on kehittää pirkanmaalaista kulttuuritoimijoiden yhteistyöverkostoa ja toimintamalleja, ja siten edistää luovien alojen ekosysteemiä alueella. Kuntien yhteisellä rahoituksella toteutetaan osa hakuvaiheessa tehdyistä projektisuunnitelmista ja kehitetään luovien alojen osaamista, verkostoja ja osaamispohjaa työllisyyden edistämiseksi.

Alkavaa ohjelmakautta esitellään virtuaalisessa kick-off -tilaisuudessa tiistaina 22.2.22 klo 15.00 alkaen.

Tampere ja Pirkanmaan 19 kumppanikuntaa eivät jääneet harmittelemaan tappiota Euroopan kulttuuripääkaupunkikisassa, vaan siirtyivät yhteistuumin valmistelemaan kulttuuripääkaupunkihaun jatkohanketta, joka on nimeltään Operaatio Pirkanmaa. Vuosien 2018–2021 aikana kulttuuripääkaupunkihaun suunnitteluun osallistui tuhansia ihmisiä ja laaja-alaisesti alueen organisaatioita sekä kuntia. Tältä pohjalta Operaatio Pirkanmaa jatkaa työtä, jolla edesautetaan kymmenien projektien toteutumista ja tuetaan elämystalouden kehittämistä vuosien 2022–2024 aikana koko Pirkanmaan elinvoiman hyväksi.

Alkavaa ohjelmakautta esitellään virtuaalisessa kick-off -tilaisuudessa tiistaina 22.2.22 klo 15:00 alkaen. Tarkemmin aiheesta voit lukea Operaatio Pirkanmaan verkkosivuilla.

Nokialla hanketta valmistelee kaksi työryhmää

Kulttuuri- ja kansalaistoiminnan seuraparlamentti toimii runkona ohjelmaryhmälle. Kaupungin projektiryhmään on koottu eri yksiköistä edustajat; kulttuuri- ja vapaa-aikapalveluista, kaupunkikehityspalveluista, kaavoituksesta ja maankäytöstä, varhaiskasvatuksesta, perusopetuksesta sekä Pirkan opistolta. Työryhmien kokoonpanoa voidaan muuttaa tarpeen mukaan.

Operaatio Pirkanmaa on 20 kunnan kehittämishanke

Päärahoittajana Tampereen kaupunki hallinnoi hanketta, joka sijoittuu kaupungin sivistyspalveluihin, kulttuurin palvelualueelle. Lisäksi jokainen kunta on nimittänyt hankkeeseen omat kulttuurivastaavansa. Mukana ovat Akaa, Hämeenkyrö, Ikaalinen, Kangasala, Kuhmoinen, Lempäälä, Mänttä-Vilppula, Nokia, Orivesi, Parkano, Pirkkala, Pälkäne, Ruovesi, Sastamala, Tampere, Urjala, Valkeakoski, Vesilahti, Virrat ja Ylöjärvi.

Vuoden 2022 alusta hankkeeseen on palkattu kaksi täysipäiväistä työntekijää: projektipäällikkö Ilona Kyykoski ja tuottaja Satu Keltanen. Tiimin esihenkilönä toimii Tampereen sivistyspalveluiden kehittämispäällikkö Jaakko Laurila ja projektin hallinnollinen omistaja on kulttuurijohtaja Juha Ahonen. Mänttä-Vilppulan tuottaja Sipriina Ritaranta jatkaa kuntien kehittämistyön koordinointia hankkeessa osa-aikaisesti maaliskuusta lähtien.

Lisätietoja:
Operaatio Pirkanmaan verkkosivuilta

Nokialla:
Pia Keltti
kulttuurikoordinaattori, Nokian kaupungin kulttuuripalvelut
pia.keltti@nokiankaupunki.fi
p. 040 133 4101

Kuvassa järjestyksessä vasemmalta: Ilona Kyykoski, Sipriina Ritaranta, Jaakko Laurila ja tuottaja Satu Keltanen. Kuva: Jaakko Laurila.