Nuoret hyppäävät Nokialla johtajien saappaisiin

26.10. alkavalla viikolla kolme nokialaista nuorta käärivät hihansa ja istuvat kolmen eri palvelualoilla toimivan johtajan pöydän taakse: Markus Koski kaupunginjohtajaksi, Anni Toivainen kaupunkikehitysjohtajaksi ja Joonas Äärilä sivistysjohtajaksi. Tempaukseen osallistuvat nuoret ovat Nokian nuorisovaltuuston jäseniä.

Suomen Nuorkauppakamari on järjestänyt vuodesta 2013 alkaen Päivä Johtajana-tempauksia, jossa Nokian kaupunki on nyt toista kertaa mukana.

Päivän tarkoituksena on näyttää nuorille, mitä johtaminen on käytännön tasolla. Tavoitteena on antaa nuorille näkökulmia omiin ura- ja koulutussuunnitelmiin sekä työelämään ja tuoda esiin johtajuuden haasteita. Päivän aikana nuoret pääsevät seuraamaan johtajan työtä, asioiden valmistelua ja neuvotteluja. Nuoret näkevät, minkälaisia haasteita ja vastuita johtajan työhön sisältyy ja kuinka asioita viedään eteenpäin organisaatiossa.

Myös johtajilla on opittavaa: nuoret tuovat mukanaan raikkaan tuulahduksen oivaltavia mielipiteitä ja tuoreita näkemyksiä.

Päivä johtajana-tempauksen myötä johtajilla on erinomainen mahdollisuus tutustua nuorten näkemyksiin, arvoihin ja ajatuksiin työelämästä sekä vahvistaa nuorten kiinnostusta kuntaorganisaatioon ja sen eri toimialoihin.

Nuorille päivä tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden tuoda esille omia näkökulmiaan ja kertoa kokemuksiaan ja ajatuksiaan työelämästä sekä kaupungista työnantajana.

Tempauksen aikana nuorisovaltuuston puheenjohtaja Markus Koski toimii nuorena kaupunginjohtaja. Hän pitää puheenvuoronsa muun muassa 28.10. pidettävässä Uuden henkilöstön tilaisuudessa.

Lisätietoa:

Eero Väätäinen