Nokian Vanhat talot -tapahtumassa mukana yli 20 kohdetta

Nokian kaupunki järjestää ensimmäisen Nokian Vanhat talot -tapahtuman sunnuntaina 16.6.2019 klo 11-17. Tapahtuman tutustumiskohteet on julkaistu ja mukana on yli 20 rakennusta eri puolilla kaupunkia.

Knuutilan kartanon valoisassa huoneessa on suuret ikkunat ja pysähtynyt tunnelma. Keskellä huonetta on pitsiliinalla verhottu pöytä, jota ympäröivät vaaleiksi verhoillut vintagekalusteet.

”Päivän aikana osallistujat voivat vierailla mm. kyläkirkoissa, Kehon siirtolapuutarhalla, Knuuti-lan kartanossa, paikallismuseoissa, Pitkäniemessä, Tehdassaaressa ja kiinnostavissa yksityis-kodeissa. Useissa kohteissa on rakennukseen tutustumisen lisäksi erilaista oheisohjelmaa, kuten ruoka- ja kahvilapalveluita, musiikkia, pihakirppareita tai taidenäyttelyitä”, kertoo kulttuurikoordinaattori Erika Honkanen Nokian kaupungilta.

Oheisohjelmassa kiertoajelu ja opastuksia
Tapahtumapäivänä 16.6. järjestetään maksuton kiertoajelu, jonka teemana ovat Nokian lin-nat ja kartanot. Kahden tunnin mittaisella ajelulla tutustutaan auktorisoidun oppaan kanssa Nokian historiaan ja kauniisiin rakennuksiin. Kahvitauko pidetään Knuutilan kartanolla, mutta ajelulla ei käydä muissa taloissa. Mukaan kiertoajelulle mahtuu 50 osallistujaa, paikkavaraukset verkossa: www.lyyti.in/Nokianlinnat. Souranderintiellä järjestetään tapahtuman aikana useampia maksuttomia kävelyopastuksia, joiden aikana tulevat tutuksi tien varren monet kulttuurihistorialliset rakennukset ja Nokian teollinen historia.

Maksuttomia esittelypaikkoja tapahtuman teemaan liittyville yrityksille Kerholassa
Tampereen Rakennuskulttuurikeskus Piirun asiantuntijat luennoivat Kerholassa tapahtuma-päivänä klo 12 ja klo 14 alkaen korjaus- ja perinnerakentamiseen liittyvistä aiheista, mm. painovoimaisesta ilmanvaihdosta.

Vanhat talot -tapahtuman teemaan liittyvillä, esimerkiksi korjaus- rakentamis- ja sisustuspalveluja tai perinnerakentamiseen sopivia tuotteita tarjoavilla yrityksillä on mah-dollisuus varata maksuttomia esittelypaikkoja Kerholan sivusaliin klo 11-17. Paikkoja on rajoitetusti, esittelypaikkojen ennakkovaraukset 7.6. mennessä verkossa: www.lyyti.in/vanhattalot.

Tutustu kohteisiin ja ohjelmaan Visit Nokian verkkosivuilla

TAPAHTUMAINFO
• Nokian Vanhat talot-tapahtuma su 16.6.2019 klo 11-17.
• Mukana 23 vanhaa taloa eri puolilla Nokiaa.
• Tapahtumaan on vapaa pääsy.
• Tapahtuman järjestää Nokian kaupungin kulttuuripalvelut yhteistyökumppaneineen, tiedustelut p. 040 779 9009, kulttuuri(at)nokiankaupunki.fi

Kuva: Kuloveden rannalla sijaitseva Knuutilan kartano on kunnostettu upeaksi juhla- ja kokouspaikaksi. (Kuva: Mikko Ovaska/Nokian kaupunki).