Nokian väestönkasvu kaksinkertaistui vuoden 2019 aikana

Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan Nokian kaupungin väkiluku kasvoi viime vuonna 416 asukkaalla (+ 1,2 prosenttia). Edellisiin vuosiin verrattuna Nokian asukasmäärän kasvu on kiihtynyt. Vuonna 2018 väestön kokonaislisäys oli 206 henkilöä ja sitä edeltävänä vuonna 121 henkilöä. Tampereen ympäristökunnista Nokian asukasmäärä kasvoi lukumääräisesti eniten, ja Nokialla oli vuoden lopussa 33 934 asukasta.

Ilmakuva Harjuniityn kasvavasta asuinalueesta, jossa rakennetaan paljon uusia omakotitaloja.

Tilastokeskuksen 23.1. julkaisemista ennakkotiedoista selviää, että väestön nopeutunut kasvu johtuu erityisesti muuttovoitosta. Vuonna 2019 kuntien välinen nettomuutto oli Nokian hyväksi 360 asukasta (196 asukasta vuonna 2018). Syntyvyydessä ei ole suurta eroa edellisiin vuosiin verrattuna, ja Nokialla syntyi viime vuonna 294 lasta.

”Tuoreet tilastot osoittavat, että Nokia on vetovoimainen asuinpaikka. Monipuoliset ja edulliset asumisvaihtoehdot yhdistettynä lähiluontoon, harrastusmahdollisuuksiin ja palveluihin houkuttelevat uusia asukkaita kaupunkiin. Olemme myös aktiivisesti kehittäneet viestintäämme, jonka avulla Nokian vahvuudet on saatu paremmin esille”, kertoo kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen.

Nokialla on käynnissä useita uusia asuntorakennushankkeita erityisesti keskusta-alueella. Myös Harjuniityn asuinalue on kasvanut merkittävästi viime vuosina ja alueelta luovutetaan lisää uusia omakoti- ja pientalotontteja tänä vuonna.

Lisätiedot:
kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen, puh. 040 133 4780