Nokian uuden palloiluhallin suunnittelu etenee, rakentaminen voi alkaa ensi vuonna

Nokialle suunnitellaan uutta, modernia palloiluhallia, joka vastaa niin huippu-urheilun, junioriharrastamisen kuin koulujen opetuksen tarpeisiin. Palloiluhallissa voitaisiin myös järjestää monipuolisesti erilaisia isoja yleisötapahtumia, kuten konsertteja ja messuja. Sivistyslautakunta käsittelee esitystä rakennushankkeen käynnistämisestä ja investointimäärärahan sisällyttämisestä investointiohjelmaan kokouksessaan 24. marraskuuta.

Palloiluhallin suunnittelussa korostuu monikäyttöisyys ja muunneltavuus, mikä mahdollistaa monipuolisen tapahtumatoiminnan. Erillinen kilpahalli voidaan jakaa kolmeen ja harjoitushalli kahteen erilliseen lohkoon, jotta tilaa voivat samanaikaisesti käyttää useat ryhmät. Suunnittelun lähtökohtana kilpahallissa ovat olleet poikittaiset kolme täysimittaista koripallokenttää sekä muunneltavat katsomotilat noin 1500–1900 katsojalle.

Palloiluhallin alustava, suuntaa antava kokonaiskustannusarvio, sisältäen rakennuttajan kustannukset, on 13–15 milj. euroa. Kustannusarvio tarkentuu suunnittelun edetessä. Lopulliset kustannukset määräytyvät toteutettavan urakkakilpailutuksen kautta.

Uusi liikuntapaikka sekä harrastamiseen että kilpaurheiluun

Nokialla toimii useita pääsarjatasolla pelaavia joukkueita, kuten miesten koripallossa BC Nokia, miesten salibandyssä Krp ja naisten futsalissa FC Nokia. Kuitenkaan Nokialla ei tällä hetkellä ole salibandy- ja koripalloliittojen sarjamääritysten mukaisia peliolosuhteita.

”Uusi kilpailuhalli mahdollistaisi kansallisen tason sekä osittain myös kansainvälisten ottelu- ja urheilutapahtumien järjestämisen Nokialla. Esimerkiksi Krp voisi siirtää SM-sarjan ottelunsa Tampereelta Nokialle”, kertoo liikuntapalvelupäällikkö Hanna Murotie.

”Huomionarvoista on, että palloiluhalli olisi isoksi osaksi junioreiden harjoitus- ja turnauskäytössä. Myös eri-ikäiset nokialaiset pääsisivät harrastamaan uudessa hallissa”, Murotie jatkaa.

Palloiluhalli sijoittuisi uuden kampusalueen kylkeen

Palloiluhallia suunnitellaan rakenteilla olevan Nokian lukion ja Tredun ammatillisen oppilaitoksen yhteisen kampusalueen viereen Kankaantaankadulle. Maa-alan omistaa Tredu Kiinteistöt Oy. Maankäyttösopimus tehdään joko esisopimuksena ennen kaupunginvaltuuston päätöstä tai kaupunginvaltuuston päätöksen jälkeen sitovana sopimuksena.

”Sijainti olisi oivallinen, sillä palloiluhallia on suunniteltu päiväaikaan erityisesti koulujen liikunnanopetuksen käyttöön sekä juhlatilaksi. Myös ylioppilaskirjoitukset voitaisiin järjestää siellä. Palloiluhalli palvelisi tulevaisuudessa yhteensä noin 2100 alueen koulujen ja oppilaitosten oppilasta”, kuvailee sivistysjohtaja Mika Seppänen.

Kampusalueen nyt rakenteilla olevaan lukioon ja ammattioppilaitokseen ei tule omia liikuntatiloja. Palloiluhallihankkeen päätöksellä on myös vaikutusta alueen muiden tulevien hankkeiden, kuten yhtenäiskoulun suunnitteluun tilaratkaisujen osalta.

Suunnittelua tehdään yhteistyössä

Palloiluhallin suunnitteluun ovat osallistuneet pääkäyttäjäseurat ja oppilaitokset. Lisäksi lajiliittojen näkemykset on huomioitu. Uuden hallin turvallisuus ja esteettömyys kartoitetaan huolellisesti ja valmistelussa kuullaan myös esimerkiksi vammaisneuvoston näkemyksiä.

Kaupunki hakee palloiluhalliin valtion liikuntapaikkarakentamisen investointiavustusta, joka voi olla korkeintaan 750 000 euroa. Rakentaminen voi käynnistyä, kun päätökset investointiavustuksista valmistuvat arviolta keväällä 2022. Arvioitu rakentamisaika on 12 kuukautta. Nykyinen, Tredu-kiinteistöjen omistama Nokian palloiluhalli on teknisen käyttöikänsä päässä ja se on päätetty purkaa.

Palloiluhallin investoinnista ja rakentamisesta päättää Nokian kaupunginvaltuusto 13.12.2021. Palloiluhallin nimi päätetään myöhemmin.

Lisätiedot:
sivistysjohtaja Mika Seppänen, 040 1334770