Nokian uuden kirjasto- ja kulttuuritalon nimi on Virta

Nokian kaupungin uusi, ensi keväänä avattava kirjasto- ja kulttuuritalo on nimeltään Virta. Nimi kuvaa Nokian historian kannalta yhtä keskeisintä elementtiä, kaupunkia halkovaa Nokianvirtaa, ja se julkistettiin tänään 13. elokuuta talon harjannostajaisissa.

Uusi kirjasto- ja kulttuuritalo rakennusvaiheessa kuvattuna Härkitieltä.

Nokian kaupungin sivistyslautakunta päätti nimestä viime vuoden elokuussa. Virta valittiin jo vuonna 2016 pidetyn nimikilpailun ehdotusten joukosta. Nimiehdotusten toivottiin kuvaavan sekä paikallisuutta että rakennuksen monikäyttöisyyttä. Kilpailuun saatiin aikanaan noin 100 esitystä, joista useammassa toistui Virta.

”Virta on ytimekäs ja helposti käytettävä nimi, joka liittyy sekä upeaan järviluontoomme että teollisuushistoriaamme. Virta on käsitteenä moniulotteinen ja sillä voidaan myös viitata esimerkiksi dynaamisuuteen, muutokseen sekä aikaan ja ajan kulumiseen”, kertoo Nokian kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja Arja Laitinen.

Talon julkisivu muistuttaa paperiteollisuuden historiasta

Talo valmistuu tämän vuoden lopussa entisen kirjaston paikalle Härkitielle. Rakennus on arkkitehtonisesti näyttävä ja tärkeässä roolissa Nokian keskustan kehittämisessä ja elävöittämisessä.

”Ohikulkija voi jo havaita rakennuksen laajat lasiseinät, jotka avaavat talon sisältä hienot näkymät Nokian keskustaan. Tavoitteena on myös, että tulevaisuudessa kirjasto- ja kulttuuritalon toiminta näkyy suurista ikkunaseinistä kutsuvana ympäristöön”, kertoo rakennuksen pää- ja arkkitehtisuunnittelusta vastannut arkkitehti Pekka Koli Arkkitehtitoimisto Tilatakomo Oy:stä.

Kirjasto- ja kulttuuritalon pääjulkisivumateriaaliksi valittiin komposiittilevy. Sen rypistettyä paperia muistuttava pintastruktuuri antaa rakennukselle arvokkaan ja julkiselle kulttuurirakennukselle omaleimaisen ilmeen.

”Valkoinen puhdas paperipinta kuvastaa uutta alkua ja pinta luo mielleyhtymän kirjaston aineistomateriaaliin ja Nokian paperiteollisuuteen”, Pekka Koli kuvailee.

Kirjasto- ja kulttuuritalo Virta tarjoaa avauduttuaan yleisölle monipuolista kulttuuritarjontaa, elämyksiä, kokemuksia ja tekemistä Nokian ydinkeskustassa. Kolmikerroksiseen rakennukseen tulee kattavien kirjastopalveluiden lisäksi muun muassa nuorisotilat, useita näyttelytiloja, nousevalla näyttämöllä varustettu sali ja kahvila.

Arja Laitinen kuvattuna kirjaston kolmannessa kerroksessa.
Suunnittelu- ja rakennuttamistoimikunnan puheenjohtaja Arja Laitinen iloitsee Nokian tulevasta kirjasto- ja kulttuuritalosta, joka on nyt nimetty Virraksi.

LISÄTIEDOT
kaupunginhallituksen 1. vpj. ja kirjaston suunnittelu- ja rakennuttamistoimikunnan pj. Arja Laitinen, 040 868 0980
vapaa-aikajohtaja Marko Ojala, 040 779 9068
arkkitehti Pekka Koli, 040 552 4851, Arkkitehtitoimisto Tilatakomo Oy