Nokian Tehdassaaren historiallinen kiinteistö myydään Cireco Tehdassaari Kiinteistökehitys Oy:lle

Nokian kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan 12.4. Cireco Tehdassaari Kiinteistökehityksen ostotarjouksen Tehdassaaren kiinteistöstä. Kaupungin omistukseen viime kesänä siirtynyt, kulttuurihistoriallisesti merkittävä, ns. Upofloorin kiinteistö oli myynnissä Huutokaupat.com-palvelussa.

Tehdassaaren punatillinen rakennus, joka on ollut aiemmin Upofloorin käytössä.

Kohde herätti laajasti kiinnostusta ja sitä katsottiin Huutokaupat.comissa lähes 37 000 kertaa. Kaupunki sai yhteensä 13 huutotarjousta, joista korkein oli Cirecon 53 000 euron tarjous. Myyntiprosessi oli kaikille avoin ja sisälsi useita myynti-ilmoituksia eri medioissa.

” Lopulliseen myyntihintaan vaikuttivat kiinteistön mittavat korjaustarpeet sekä uudelle omistajalle siirtyvät vastuut, kuten padon ja siltojen kunnossapidon vastuu. Kaupungille kauppahintaa merkittävämpää on alueen kehittyminen monipuoliseksi yritys-, kulttuuri- ja tapahtumakeskukseksi. Tehdassaari on ollut nokialaisten ylpeydenaihe, ja toivomme sen nousevan suunnitelmallisen ja pitkäjänteisen työn kautta uudelleen loistoonsa kulttuurihistoriallisena kohteena”, kertoo Nokian kaupunginjohtaja Eero Väätäinen.

”Cireco on jo aiemmin hankkinut omistukseensa kaksi kiinteistöä Tehdassaaresta. Toivotamme Cirecon tervetulleeksi Nokialle ja menestystä heille aluekehittämisessä”, Väätäinen toteaa.

Hankekehitys alkaa heti, sidosryhmiä toivotaan mukaan

”Cireco Tehdassaari Kiinteistökehitys Oy aloittaa hankekehityksen välittömästi. Rakennuttajakonsultiksi on valittu Cireco Finland Oy. Uskomme hankkeeseen osallistuvan poikkeuksellisen paljon sidosryhmiä, koska hanke on niin moniulotteinen ja mielenkiintoinen. Toivotamme kaikki kiinnostuneet tervetulleeksi mukaan, sillä kiertotalous rakennetaan yhdessä, Cireco Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja Perttu Ketola kertoo.

”Tehdassaaresta muodostuu ekososiaalisen hyvinvoinnin keskus. Rakennukset saneerataan ekologisesti ja kiertotalouden mukaisesti, niissä hyödynnetään jakamistalouden palveluita ja tiloja, tuotetaan uusiutuvaa energiaa sekä panostetaan sosiaalisen hyvinvoinnin maksimointiin. Tehdassaari Kiinteistökehitys vastaa systeemisen muutoksen tarpeisiin. Alueelle tulee toimistoja, teollisuutta, harrastusmahdollisuuksia, kulttuuria ja taidetta, sekä tapahtumia,” Perttu Ketola kuvailee.

Entiset Upofloorin rakennukset siirtyivät Nokian kaupungin omistukseen viime vuoden kesäkuussa Upofloor Oy:n irtisanottua maanvuokrasopimuksen. Tämän jälkeen rakennukset ovat olleet tyhjänä, eikä kaupungilla ollut niille omaa käyttöä. Kokonaisuus koostuu useista eri aikaan (vuosina 1885-1969) rakennetuista osista. Kiinteistön nykyisen asemakaavan mukainen käyttötarkoitus on teollisuus- ja varastorakennusten kortteli.

Lisätiedot:
kaupunginjohtaja Eero Väätäinen, 03 5652 0001, Nokian kaupunki