Nokian tarinakahviloiden konseptia viedään muihinkin kuntiin

Syksyllä suuren suosion saaneet tarinakahvilat järjestettiin neljässä eri kohteessa osana seutumuseohanketta sekä tänä vuonna vietettävää Kulttuuriperinnön eurooppalaista teemavuotta. Hankkeen yksi ydintavoitteista on osallisuuden edistäminen kulttuuriperintötoiminnassa, ja tarinakahviloiden osalta tässä onnistuttiin hienosti. Seuraavaksi toimintamallia kokeillaan Lempäälässä.

Tarinakahvila järjestettiin syksyn aikana neljä kertaa eri kohteissa osana seutumuseohanketta: Kehon siirtolapuutarhalla, Nokia River Golfin klubirakennuksessa, Nokian Uutisten toimituksessa sekä Nokian kirkossa.  ”Hankkeen yksi ydintavoitteista on osallisuuden edistäminen kulttuuriperintötoiminnassa. Tarinakahvilassa tämä onkin toteutunut yli odotusten”, iloitsee seutumuseotutkija Tuija Visuri. Suosituimmissa tilaisuuksissa osallistujia oli liki sata ja rauhallisemmissakin neljä-viisikymmentä.

Ideana oli tarjota paitsi mahdollisuus yhteisölliseen muisteluun kahvikupposen äärellä, myös tallentaa tarinoita Nokian kaupungin kokoelmiin. Tallennettuja tarinoita voidaan tulevaisuudessa hyödyntää vaikkapa näyttelyiden ja julkaisujen aineistona.

Tarinakahviloiden sarja toteutettiin osana Pirkanmaan maakuntamuseon koordinoimaa seutumuseohanketta sekä tänä vuonna vietettävää Kulttuuriperinnön eurooppalaista teemavuotta. Yhteistyössä olivat mukana Nokian kaupungin kulttuuripalvelut, Nokia-Seura, Pirkan opisto ja Nokian Uutiset yhdessä tapahtumapaikkojen toimijoiden kanssa. Tarinakahviloiden jatkosta ei ole vielä päätetty, mutta toimintamallia pidetään onnistuneena.

Konseptia ollaan viemässä myös muihin kuntiin. Ensi keväänä Tarinakahvila järjestetään Lempäälässä Kuljun työväentalolla ja pappilassa. Järjestäjinä toimivat Pirkanmaan maakuntamuseon ja Pirkan opiston lisäksi Lempäälän kunnan kulttuuripalvelut ja Lempäälä-Seura.