Nokian suosittu Harjuniityn asuinalue jatkaa kasvuaan – alueelta 23 omakotitonttia haettavaksi lokakuussa

Nokian Harjuniityn asuinalueelta luovutetaan haettavaksi 23 omakotitonttia lokakuussa 2022. Harjuniityn tonttien kysyntä on ollut viime vuosina voimakasta ja asuinalue on yksi suurimpia kasvualueita Nokialla. Nokian nettomuuttovoitto (+289 asukasta) oli Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan 3. suurinta Suomessa tammi-kesäkuussa 2022.

Harjuniityssä on runsaasti uusia pientaloja, koulu, liikuntahalli ja urheilukenttä.

Nokian kaupunki luovuttaa vuoden 2022 aikana Harjuniitystä noin 40 tonttia. Tämän jälkeen asuinalueella on jäljellä vielä noin 70 omakoti- ja paritalotonttia, jotka luovutetaan kunnallistekniikan valmistuttua lähivuosien aikana. Harjuniitty laajentuu tulevaisuudessa länteen, mutta asemakaavoitus on vielä kesken.

Luonnonläheinen asuinalue on nuorten perheiden suosiossa

Harjuniityn tonttihaku alkaa 14.10. ja päättyy 31.10. klo 12 mennessä. Hakuun tulevat omakotitontit sijaitsevat alueen pohjoisosassa, josta on nopeat liikenneyhteydet sekä Nokian keskustaan ja rautatieasemalle että valtatien 11 kautta Tampereelle. Lähellä kulkee rakennettu ulkoilureitti ja polkuverkostoja.

– Harjuniittyyn on rakentunut yli 200 modernia pientaloa ja useita kymmeniä taloja on rakenteilla. Alue houkuttelee erityisesti lapsiperheitä, sillä Harjuniityssä on yhtenäiskoulu ja päiväkoti sekä muun muassa liikuntahalli ja urheilukenttä kaukaloineen. Harjuniityn pohjoisosaan avataan myös uusi yksityinen päiväkoti tammikuussa 2023, kertoo tonttipäällikkö Harri Järvenpää.

Lokakuussa luovutettavat tontit ovat rakennettavissa 1.1.2023 alkaen. Näiden omakotitonttien rakennusoikeus on 220–300 k-m² ja tonttien koot vaihtelevat noin 850-1125 m². Tonteille voi mennä itsenäisesti tutustumaan 28.-30.10. Tontit on merkitty maastoon kyltein.

Tarkemmat tonttien hakuohjeet ja -lomakkeet löytyvät tonttihaun alkaessa 14.10. Nokian kaupungin omakotitonttien karttasovelluksesta kaupungin verkkosivustolta.

Nokian kaupungin tontti-insinööri Arto Heikkinen (vas.) ja tonttipäällikkö Harri Järvenpää Harjuniityssä.
Nokian kaupungin tontti-insinööri Arto Heikkisen (vas.) ja tonttipäällikkö Harri Järvenpään mukaan Harjuniityn tonttien kysyntä on ollut viime vuosina voimakasta ja asuinalue on yksi suurimpia kasvualueita Nokialla.

Tonttiarvontaa voi seurata verkossa 8.11.

Harjuniityn tonttiarvontaan voivat osallistua vain yksityishenkilöt, jotka eivät ole saaneet omakotitalotonttia Nokian kaupungilta 1.1.2016 jälkeen. Tonttihaun päättymisen jälkeen järjestetään julkinen tonttiarvonta tiistaina 8.11. klo 16.

Tonttiarvonta striimataan Nokian kaupungin YouTube-kanavan kautta. Liittymislinkki tonttiarvontaan julkaistaan lokakuun aikana kaupungin verkkosivuilla osoitteessa: www.nokiankaupunki.fi/harjuniitty.

Harjuniityn tontti-ilta verkossa 4.10.

Harjuniityn omakotitonteista kiinnostuneille järjestetään tontti-ilta verkkotapahtumana tiistaina 4.10. klo 17 alkaen. Tontti-illassa esitellään hakuun tulevat uudet omakotitontit ja hakuohjeet sekä luovutusehdot. Lisäksi kerrotaan muun muassa alueen asemakaavasta ja rakennusmääräyksistä sekä liittymisestä vesihuoltolaitokseen.

Tontti-iltaa varten voi lähettää etukäteen kysymyksiä tontteihin tai rakentamiseen liittyen. Kysymykset tulee lähettää sähköpostitse keskiviikkoon 28.9. mennessä osoitteeseen: arto.heikkinen@nokiankaupunki.fi.

Nokian kaupungin asiantuntijat vastaavat kysymyksiin tontti-illan aikana. Myös tapahtuman aikana voi esittää kysymyksiä chatissa. Liittymislinkki tontti-illan verkkotapahtumaan julkaistaan Harjuniityn verkkosivulla.

Lisätiedot:
Harri Järvenpää, tonttipäällikkö, p. 044 486 0976