Nokian Poutuntien korttelikilpailussa mukana kaksi suunnitteluryhmää

Nokian kaupungin järjestämän Poutuntie 2-8 kerrostaloalueen suunnittelu- ja tontinluovutuskilpailun ensimmäinen vaihe päättyi 17.1.2018. Ensimmäisessä vaiheessa kilpailussa etsittiin työryhmiä, jotka kykenevät kilpailukorttelin laadukkaaseen suunnitteluun ja toteutukseen. Kaupunginhallitus hyväksyi 29.1.2018 kokouksessaan kaksi ryhmää jatkamaan mukana suunnittelukilpailussa.

Ilmakuva Poutuntien kerrostaloista Nokian keskustassa.

Kilpailuohjelman mukaiset tarjoukset jättivät YH Kodit Oy:n ja Lujatalo Oy:n yhteisliittymä, jonka pääsuunnittelijana toimii Arkkitehtuuri Oy Lehtinen Miettunen sekä Hartela Länsi-Suomi Oy, jonka pääsuunnittelijana toimii Aihio Arkkitehdit Oy. Nokian kaupunki jatkaa Poutuntien asemakaavan kehittämistä yhteistyössä näiden työryhmien kanssa.

”Poutuntien alueelle rakentuu arkkitehtonisesti laadukas kokonaisuus, jossa yhdistyvät omistus-ja vuokra-asuminen. Edellytämme myös yhteisöllisyyttä lisääviä ratkaisuja sekä liike- tai palvelutiloja maantasokerroksiin. Poutuntielle toivotaan kilpailulla saatavan uutta urbaania ilmettä Nokian keskustaan”, kertoo kaavoitusjohtaja Jorma Hakola.

Kilpailuaika julkistamisesta kilpailun jättöön on 1.12.2017 – 27.4.2018 reilut viisi kuukautta. Kilpailu pyritään ratkaisemaan kesäkuussa 2018. Suunnittelukilpailun tulosten pohjalta Poutuntien alueelle laaditaan uusi asemakaava, joka on tarkoitus saada hyväksymiskäsittelyyn talvella 2019. Poutuntien uusien kerrostalojen rakentaminen voisi alkaa kesällä 2019. Alueelta varataan yksi tontti myös Nokian Vuokrakodit Oy:lle.

Lisätietoja:
Nokian kaupunki, kaavoitusjohtaja Jorma Hakola p. 050 395 8759