Nokian palloiluhallin rakennusurakan hankinta keskeytetään – tarjousten hintataso ylitti merkittävästi hankkeelle varatun määrärahan

Nokian palloiluhallin rakennusurakan hankinta joudutaan keskeyttämään. Kaikki saapuneet tarjoukset ylittävät reilusti hankkeelle varatun 15 miljoonan euron määrärahan. Kustannusarvio laadittiin ja hankintamenettely aloitettiin aikanaan vakaassa maailmantilanteessa. Sittemmin Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on aiheuttanut markkinoille epävarmuutta materiaalien saatavuudesta, odotuksen hintojen noususta sekä yleisen uhan maailmantalouden heikkenemisestä.

Uuden palloiluhallin toteutus viivästyy, maanvuokrasopimus on jo tehty

”Kaupunki arvioi uudelleen palloiluhallin toteuttamisen vaihtoehtoja ja aikataulua huomioiden myös maailmanpoliittisen tilanteen ja sen vaikutukset markkinoihin”, kertoo kaupunginjohtaja Eero Väätäinen.

Uuden tilanteen vuoksi palloiluhallin rakentaminen ja käyttöönotto viivästyy aiemmin arvioidusta aikataulusta vähintään puolella vuodella. Aiemmin suunniteltiin, että halli olisi voitu ottaa käyttöön vuoden 2023 syksyllä.

Uusi palloiluhalli on tarkoitus rakentaa Nokian lukion ja Tredun ammatillisen oppilaitoksen yhteisen kampusalueen viereen Kankaantaankadulle. Kaupunki on jo tehnyt palloiluhallin tontista pitkäaikaisen maanvuokrasopimuksen Tredu Kiinteistöt Oy:n kanssa.

Palloiluhalli tarjoaa tulevaisuudessa nykyaikaiset kilpailuolosuhteet kaupungin pääsarjatasolla pelaaville seuroille sekä parantaa nokialaisten lasten, nuorten ja aikuisten liikunnan harrastamisen olosuhteita.

Väliaikaisilla järjestelyillä turvataan toiminnan jatkuminen

Nokian kaupunki pyrkii haastavassa tilanteessa turvaamaan harrastus- ja seuratoiminnan olosuhteita väliaikaisilla uudelleenjärjestelyillä. Kaupunki on päässyt sopimukseen Tredu Kiinteistöt Oy:n kanssa nykyisen palloiluhallin purkamisen siirtämisestä vuodella sekä palloiluhallin käyttämisestä ensi vuoden huhtikuun loppuun saakka.

Harjuniityn hallin liikuntasalia tutkitaan myös yhtenä välivaiheen vaihtoehtona peli- ja harjoituspaikaksi korisliigassa pelaavalle BC Nokialle.

Tarjoukset ovat vielä salassa pidettäviä

Palloiluhallin rakentamisen tarjouskilpailuun osallistui viisi yritystä. Tarjoukset ja tarjousasiakirjat ovat julkisuuslain mukaan salassa pidettäviä, kunnes palloiluhallin uusi hankintamenettely on saatettu päätökseen. Tarjoukset tulevat yleisesti julkisiksi, mahdollisia liikesalaisuuksia lukuun ottamatta, kun hankintasopimus on tehty.

Lisätiedot medialle:
kaupunginjohtaja Eero Väätäinen, 040 133 4444